Stel ons je vraag

Bezorgdiensten webwinkels kunnen kerstdrukte niet aan

Persberichten10 januari 2014

 

Onderzoek Q&A: Sinterklaasbezorgingen webshops enorm verbeterd

Amersfoort, 10 januari 2014 – Online aankopen die bestemd waren voor Kerstmis zijn vaker dan vorig jaar niet op tijd geleverd door webwinkels. Met kerst stijgt het aantal te late bezorgingen door de schuld van de webwinkelier van 7,1% naar 9,2% van de online bestellingen. Met Sinterklaas zien we een enorme daling van het aantal te late pakketjes van 6,4% naar 4,1%. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de levering van bestellingen rond de feestdagen uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.

In totaal (Sinterklaas en kerst samen) gaat het om ruim 500.000 bestellingen die door schuld van webwinkels niet op tijd bij de consument terecht zijn gekomen en nog eens ruim 200.000 pakketjes door te laat bestellen van de klant zelf. Dit betekent overigens niet dat er geen verbetering heeft plaatsgevonden ten opzichte van 2012. Webwinkels wisten het aantal late bezorgingen met Sinterklaas met 36% terug te dringen.

Kerst viel ongelukkig voor de webwinkeliers. Online bestellingen kennen in de regel een piek op zondagavond en op maandag. Met kerstavond op een dinsdag in 2013 is het aantal late leveringen met meer dan 30% gestegen ten opzichte van 2012. Hoewel de webwinkels een belofte deden voor op tijd leveren, konden deze in ruim 9% van de gevallen niet worden waargemaakt.  

Opvallend is dat van de grote webwinkels één partij helemaal niet genoemd wordt als het gaat om te late bezorgingen. Cool Blue lijkt niet of nauwelijks te kampen te hebben met te late bezorgingen door hun schuld, daar waar andere webwinkels wel genoemd worden. Een andere positieve uitzondering is Wehkamp, die veel minder genoemd wordt dan je mag verwachten op basis van hun marktaandeel.

Bijna 15% van de respondenten geeft aan dat een late levering een reden kan zijn om volgend jaar niet online te kopen. Hierdoor kunnen webwinkels omzet mislopen.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy onder 2.990 Nederlandse consumenten. Het onderzoek is afgelopen week uitgevoerd en alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.