Stel ons je vraag

Goede vooruitzichten voor vaders in Nederland

Persberichten18 juni 2015

Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Hogere uitgaven voor Vaderdag

Amersfoort, 18 juni 2015 - Ruim een maand geleden bleek al dat er voor moeders in Nederland een groter budget voor cadeaus beschikbaar was dan vorig jaar. Hetzelfde onderzoek voerde Q&A Research & Consultancy ook uit voor Vaderdag en het vooruitzicht voor vaders is zelfs nog iets positiever.

Goedmakertje
Vaderdag werd de afgelopen jaren hard getroffen door de economische omstandigheden in Nederland, nog harder dan Moederdag. Voor het eerst in een aantal jaar lijkt het er nu echter op dat de bestedingen aan cadeaus voor Vaderdag zullen toenemen. Een vrij forse toename ook (meer dan 5%), alsof de Nederlanders vinden dat ze iets goed te maken hebben voor de bezuiniging op Vaderdag in de afgelopen jaren.

Slijterijen opgelet
Alcoholische dranken blijken een zeer gewild cadeautje. Gelukkig voor de vaders is dit ook het cadeautje dat het meest gegeven zal worden (24%). Boeken (14%), lekkernijen (14%) en cadeautjes voor in de tuin (13%) volgen op gepaste afstand. Het gemiddelde budget van diegenen die iets kopen voor Vaderdag ligt tussen de 30 en 35 euro.
Meer dan de helft van de cadeautjes wordt overigens pas in het weekend van Vaderdag (19-21 juni) gekocht, dus de grootste drukte zit in de staart.

Over het onderzoek
Het onderzoek naar Vaderdag is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Bijna 1.500 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.