Stel ons je vraag

It’s time to change, to re-think, to innovate - Vier retail trends voor 2018

Blog14 februari 2018

Door Marianne de Kruijf

Veranderingen komen snel. Consumenten zijn altijd aan het winkelen – zelfs wanneer zij het niet zijn. Retailers moeten zich aanpassen om nog relevant te zijn én te voldoen aan nieuwe verwachtingen. Het is tijd om te veranderen, te heroverwegen en te innoveren.

Vier hoofdtrends

Q&A houdt samen met de Ebeltoft Group en andere retailexperts wereldwijd retailtrends en innovaties in de gaten. Samen beoordeelden zij meer dan 40 innovatieve cases uit 18 verschillende landen. Al deze cases zijn samengevoegd in het boekwerk Retail Innovations. In 2018 zien we vier hoofdtrends:

#1: Smart-shopping: maak het leven van de consument makkelijker én efficiënter.

#2: Interactie: zorg voor interactie in je (fysieke) winkel en geef je klant een speciaal gevoel.

#3: Emotional retail: creëer emotionele banden met je klant en versterk je merkbekendheid met een inhoudelijk verhaal.

#4: Responsibility: laat je klanten zien dat je sociale verantwoordelijkheid draagt en zij meer kopen dan een merk/product.

Vorige week schreef mijn collega Jet Heijstek over de trends Smart-shopping en Interactie. Vandaag neem ik je mee in Emotional retail en Responsibility.

Emotional retail

Emotionele retail draait om het creëren van emotionele banden en versterken van merkbekendheid. Enerzijds gaat dit om ontdekken, anderzijds over passie. Een betoverende winkel met sterke inhoud is geweldig, maar zonder gepassioneerde medewerkers heeft het geen nut. De perceptie en identificatie van de klant met jouw merk is belangrijk om een loyale en lange termijn relatie op te bouwen. Hoe draag jij jouw ‘merk’ uit?

Dr. Martens is een wereldwijd erkend schoenen-, kleding- en accessoiresmerk, bekend van zijn geelgestikte laarzen met AirWaves zolen. Waarom is deze retailer innovatief? Dr. Martens investeert in het entertainen van consumenten. Dit doen zij door ruimtes te creëren waarin klanten als een gemeenschap met elkaar omgaan. Op die manier proberen zij een unieke klantervaring te geven. Naast het entertainen, biedt Dr. Martens gepersonaliseerde events en exclusieve producten aan.


Responsibility

Consumenten dragen (sociale) verantwoordelijkheid, net als jij. Ze geven om het milieu, zorgen voor mensen en sociale voorzieningen, geven om zichzelf, maar ook om productieomstandigheden. Consumenten zijn nog nooit zo sociaal geweest én daar moet jij als retailer ook mee aan de slag. Er wordt van je verwacht dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt. Het gaat erom de wereld een beetje beter te maken en moeite te doen om de natuur te beschermen. De consument wil het gevoel hebben dat zij meer kopen dan een merk of product en daarmee een goed doel steunen.

Ben je wel eens bij Happy Tosti geweest? Een sociaal lunchrestaurant waar iedereen vrolijk van wordt! Happy Tosti heeft namelijk een werkplek gecreëerd voor mensen met een arbeidsbeperking.

Waarom is dit restaurant innovatief? Happy Tosti combineert het commerciële bedrijf en de sociale verantwoordelijkheid op een unieke en succesvolle manier. Op deze manier inspireert Happy Tosti andere bedrijven om de wereld steeds socialer te maken.

Ben je benieuwd naar alle innovatieve cases binnen deze hoofdtrends? Neem contact met mij op voor het complete boekwerk: mdekruijf@qanda.nl

Auteur:Marianne de Kruijf