Stel ons je vraag

Kerstuitgaven pieken dit jaar

Persberichten21 december 2017

Amersfoort, 21 december 2017 - De feestdagen staan weer voor de deur: voor winkeliers een belangrijke afsluiter van het jaar. Q&A deed dit jaar opnieuw een kerstonderzoek en één ding werd duidelijk: consumenten geven dit jaar meer geld uit aan Kerst.

Wat vindt de consument?

Er wordt een toename van ongeveer 3% van de totale kerstbestedingen in Nederland verwacht. Deze stijging ligt in lijn met de verwachting van de gemiddelde consument. Maar liefst tweederde van de consumenten verwacht dat er meer geld wordt uitgegeven dan vorig jaar.

Grote uitgaven

Er wordt gemiddeld € 83,- uitgegeven aan cadeaus, waarvan 57% van dit bedrag online wordt besteed. Ook kerstmaaltijden zijn een grote uitgavepost. Dit jaar mogen het ontbijt, lunch of diner gemiddeld € 72,- kosten.

Een echte – of kunstboom?

Eén van de andere uitgaveposten is de kerstboom. Uit dit onderzoek blijkt dat steeds minder mensen een kerstboom in huis halen. Als antwoord op de vraag wat voor soort kerstboom er in huis staat, geeft 48% aan dat dit een kunstboom is.

Kerstbeleving

Een derde van de ondervraagden geeft aan dat Kerst voor hen niet meer is dan een paar extra vrije dagen. 20% geeft dan ook aan vaak niet te weten wat ze moeten doen tijdens deze feestdagen. Toch geeft 26% van de consumenten aan Kerst de leukste tijd van het jaar te vinden. Maar daarentegen geeft 40% aan blij te zijn als Kerst weer voorbij is.

Over het onderzoek

Het onderzoek naar Kerst is uitgevoerd door Q&A. Ruim 1.200 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.