Stel ons je vraag

Maak er een succesvol 2030 van!

Blog 3 januari 2018

Door Frank Quix

Ja, je leest het goed. 2018 is nog maar net begonnen en ik vraag je nu al na te denken over 2030. Het is nog zo ver weg, waarom zou je het moeten doen? De wereld verandert zo snel dat drie jaar vooruitkijken mensen al laat duizelen. Je moet het doen, omdat er altijd weer die dag na morgen komt. Q&A wordt dit jaar 15, piep jong en we hebben nog heel veel te doen. Met het gevoel van een start-up gaan we iedere dag samen weer aan het werk om onze klanten weer een beetje beter te laten presteren.

Onlangs ben ik weer in Silicon Valley geweest met een groep retailers en fabrikanten. De afgelopen jaren heb ik er een ritueel van gemaakt om een week naar San Francisco en de Bay Area te gaan. Het opent mijn geest en ogen. Iedere keer word ik met de neus op de feiten gedrukt en zie ik hoe de snelheid het wint van mijn verstand.

Omni is dood

Vier jaar geleden was het toverwoord omni-channel, niet alleen in Silicon Valley, ook in Nederland. Die term is voorgoed verwezen naar de geschiedenisboeken. Tegenwoordig hebben we het alleen nog maar over retail en commercie. Het einde van een indrukwekkende consultancyperiode is aangebroken: omni is dood!

De tweede constatering is dat mobile first in de Valley the end of lifecycle nadert, terwijl het bij ons nog nieuw schijnt te zijn. Volgens Facebook gaan we van mobile first naar video first. Waarom zouden we daaraan twijfelen? Kijk naar het gedrag van jongeren en het wordt je duidelijk.

Je stem is de nieuwe interface

Het toetsenbord lijkt ook aan zijn laatste reis te zijn begonnen. We moeten rekening houden met een generatie die nooit zal leren typen; simpelweg omdat het niet meer nodig zal zijn. Het is niet ingewikkeld om je voor te stellen dat onze kinderen niet weten wat ze moeten doen met een draaischijftelefoon, ze hebben nooit geleerd hem te gebruiken. We moeten niet blijven hangen in vandaag. De wereld verandert en dat is goed. Voice wordt de nieuwe interface, samen met image. Zoek je iets? Dan vraag je het aan je persoonlijke assistent Alexa of Siri of scan je het product. Nu doe je dit nog met je ‘ouderwetse’ telefoon, straks met je contactlens.

Het is de snelheid die me bijblijft. We moeten in beweging komen. Bij de grote technologiereuzen en kleine start-ups wordt iedere dag gewerkt aan hoe morgen en overmorgen veranderen. Ze versnellen onze wereld met een duizelingwekkende vaart. Nieuwe technologieën duikelen over elkaar heen, nieuwe platformen volgen elkaar rap op en voor followers lijkt simpelweg geen plaats meer te zijn.

2030 dichter bij dan je denkt

Schijn bedriegt! De roadmap van Facebook gaat net voorbij 2030. Ze zijn bij Facebook heel serieus bezig met de toekomst. Ze zetten 60 procent van al hun mensen, middelen en energie in voor de roadmap van de komende drie jaar. Allemaal met het doel om niet disrupted te worden. Simpelweg voorkomen dat morgen iemand er met jouw kaas vandoor gaat. Tegelijkertijd wordt 40 procent van alle middelen en mensen ingezet voor ontwikkelingen van de komende tien tot vijftien jaar. Een serieuze keuze, die volgens mij werkt.

Denken en werken aan 2030 is geen luxe meer, maar pure noodzaak. Start vandaag nog met het opnieuw verdelen van de inzet van je middelen, mensen en energie als het om de toekomst gaat. Download hier ons rapport voor INretail over Retail richting 2030. Er is namelijk ook nog een wereld na 2020.

Kom de toekomst verkennen met ons

Q&A bestaat dit jaar 15 jaar en we gaan daar nog heel wat jaren aan toevoegen. Wij gaan het doen, tijd en geld vrijmaken voor de toekomst. Vragen van overmorgen bedenken en voorzien van antwoorden, niet alleen voor onszelf, maar ook voor jullie. Dat gaan we doen met nog meer inspiratie reizen in 2018 naar Amsterdam, Berlijn, Bologna, New York, San Francisco en Seattle. Daarnaast gaan we door met de store of the future en met events waarbij jullie toekomst centraal staat. We geven de aftrap met het Anton Dreesmann congres, dat dit jaar in het teken staat van innovatie.

Ons jubileum vieren we op 12 april met het Retail Outlook Event over nieuwe concepten, technologieën en innovaties, met sprekers van Amazon, Ahold, Spar en Tele2. Heb je goeie voornemens voor een nieuw retail tijdperk? Meld je dan aan voor een van onze events of reizen. Je wordt er echt beter van!

Een goeie start voor 2030 en alle jaren ervoor toegewenst!

Auteur:Frank Quix