Stel ons je vraag

Nederland verklaart aan minder winkels de liefde

Persberichten14 februari 2018

Onderzoek Q&A: Bol.com is en blijft de meest geliefde winkel

Amersfoort, 14 februari 2018 - Het is Valentijn! Reden voor Q&A om te onderzoeken hoe het met de liefde tussen de consument en de retailers gesteld is. Duidelijk is dat consumenten in het afgelopen jaar minder van retailers zijn gaan houden. Bol.com is nog steeds de meest geliefde winkel vanwege hun aanbod en snelle levering. Om de harten van de klanten te stelen roepen Nederlanders winkels op te investeren in acties en aanbiedingen, de prijs-kwaliteitverhouding en de klantvriendelijkheid.

Bol.com meest geliefde winkel maar we houden minder van winkels

Van welke winkel houd je het meest? 20% van de Nederlanders geeft aan van geen enkele winkel te houden. In 2017 gaf 13% dit antwoord. Verder valt op dat de liefde vooral is afgezwakt tussen consumenten en online winkels. Dit is ook terug te zien in de top vijf. Bol.com is en blijft met 16% weliswaar de meest geliefde winkel van Nederland, maar Coolblue en Zalando verdwijnen uit de top vijf. Ze hebben plaats moeten maken voor Action en Media Markt die op de tweede en vijfde plaats binnenkomen. Albert Heijn (3e) en HEMA (4e) completeren de top vijf.

De kracht van Bol.com is het aanbod, vooral mannen en jongeren zijn fan

Fans van Bol.com roemen hun aanbod (42%), snelle levering (37%) en winkelgemak (23%). Action steelt de harten van de Nederlander met het prijsniveau (66%) en het aanbod (43%). Het zijn vooral mannen en 18-29-jarigen die van Bol.com houden. Ondanks dat Bol.com door vrouwen minder genoemd is, staat deze winkel ook bij hen bovenaan. Opvallend is dat vrouwen winkels zoals de Bijenkorf, IKEA en H&M vaker noemen. 60-plussers houden vooral van supermarkten. Bol.com wordt net afgetroefd door Albert Heijn als meest geliefde winkel en Lidl en Jumbo staan bij hen ook in de top vijf.

Investeer in acties, prijs-kwaliteitverhouding en klantvriendelijk personeel

Waar moeten winkels in investeren zodat Nederlanders meer van ze gaan houden? Acties & aanbiedingen (31%), prijs-kwaliteitverhouding (26%) en klantvriendelijk personeel (19%) zijn de meest gegeven antwoorden. Acties en aanbiedingen zijn voor vrouwen zeer belangrijk. Het zijn vooral 60-plussers die winkels oproepen te investeren in klantvriendelijk of deskundig personeel. Verder valt op dat 18-29-jarigen gemak en snelle levering bovengemiddeld vaak noemen.

Over het onderzoek

Q&A voerde een online onderzoek uit onder 1.300 respondenten om te achterhalen welke retailer het meest geliefd is onder de Nederlandse consument en waarom. Het onderzoek heeft plaatsgevonden in week 7 van 2018.