Stel ons je vraag

Weinig retailers zijn in staat klanten écht blij te maken

Persberichten14 oktober 2015

Onderzoek Q&A Research & Consultancy: bijna 30% van de retailers heeft geen webshop.

Brussel, 14 oktober 2015 – Een beperkt aantal retailers is écht toekomstbestendig, waaronder bedrijven als ICI PARIS XL en Colruyt. Voor de meerderheid van de winkelketens geldt dat ze een onzekere toekomst tegemoet gaan. Ze zijn niet onderscheidend genoeg en spelen onvoldoende in op het veranderende koopgedrag van hun klanten. Dit blijkt uit de retail ranking 2015, een initiatief van Q&A Research & Consultancy en Pinpoint.

Toekomstbestendige retailers
Drie factoren zijn bepalend voor de toekomstbestendigheid van een retailer: een onderscheidende winkel, het vermogen om veel traffic te genereren en een goed online profiel. ICI PARIS XL, Colruyt, Decathlon, Standaard Boekhandel, Yves Rocher, Delhaize, Aveve, Hans Anders, IKEA en Tom & Co zijn de retailers die hierop het beste presteren en vormen daarom de top tien van de retail ranking.

Veel klanten verlaten de winkel zonder glimlach
Klanten blij maken zou de doelstelling van elke winkelketen moeten zijn. Slechts 13% van de retailers is in staat hun klanten écht blij te maken. ICI PARIS XL en Yves Rocher slagen hier het beste in. Voor 16% van de retailers geldt dat hun klanten de winkel zonder een glimlach verlaten. Proxy Delhaize en Telenet maken hun klanten het minst blij. Retailers maken klanten blij door écht onderscheidend te presteren. IKEA, ICI PARIS XL en Rituals zijn het meest onderscheidend.

Een beperkt aantal retailers weet klanten echt te binden
Een gebrek aan loyale klanten, daar hebben veel retailers mee te kampen. Voor bijna 65% van de retailers geldt dat het onwaarschijnlijk is dat hun klanten de eerstvolgende aankoop weer bij hen doen. Dit geldt vooral voor Eldi, Leen Bakker en WE. Consumenten wisselen makkelijk van de ene naar de andere winkelketen. Per branche weten slechts enkele retailers klanten echt te binden. Bij supermarkten is de loyaliteit het grootst onder klanten van Colruyt.

Bijna 30% van de retailers heeft geen webshop
Ondanks de groei in omzet en het volume van het online kanaal heeft bijna 30% van de retailers in België geen webshop. Dit geldt o.a. voor Action, Aveve, Lidl, Pimkie, Wibra, Tom & Co, IKEA en Intratuin. Voor sommige retailers geldt dat dit logisch is aangezien het niet bij hun verdienmodel past. Voor de meeste retailers is een webshop essentieel voor het omzetbehoud. 50% van de retailers biedt de mogelijkheid om online bestellingen af te halen in de winkel en bij 13% is next day delivery mogelijk.