Stel ons je vraag

Breaking Brands – leer van RC Coffee Automat, Retail Cart & Spar

Artikelen31 augustus 2021

Raak geïnspireerd door innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst - welke breaking brands gaan jou inspireren? Deze maand staat in het teken van de trend Extreme Convenience, met cases van RC Coffee Automat, Retail Cart en Spar mini market.

De moderne consument is druk en het tijdperk van naadloze, wrijvingsloze retailing is aangebroken. Door de pandemie willen klanten sneller en efficiënter winkelen dan voorheen. Frictie is elke barrière die we opwerpen om klanten ervan te weerhouden een product te kopen. Retailers halen wrijving uit de ervaring door elementen van technologie, abonnementen, levering en afhaling toe te voegen, terwijl ze ook de belangrijkste elementen van de dagelijkse activiteiten stroomlijnen.

#1 RC COFFEE AUTOMAT – CANADA

De geautomatiseerde kiosk van RC Coffee is een nieuw concept dat de perceptie van klanten over convenience-koffie uitdaagt. Het biedt de kwaliteit, authenticiteit en persoonlijke ervaring die normaal geassocieerd wordt met een premium café (denk aan lange rijen en wachttijden) en past dit aan in een snelle, contactloze ervaring voor on-the-go drankjes. Via een app kunnen klanten hun favoriete drankjes opslaan, vooraf bestellen en hun bestelling betalen. De app maakt ook gebruik van location tracking zodat de kiosk je bestelling begint te maken wanneer je in de buurt van het station komt. Je drankje heeft zo bij aankomst de juiste temperatuur en direct klaar om mee te nemen. RC Coffee is de eerste aanbieder in Canada dat koffie extreem makkelijk beschikbaar maakt, wat andere partijen zeker zal inspireren doordat volledig contactloze diensten aan populariteit winnen. Gewoonlijk staat gemakskoffie niet bekend om zijn kwaliteit of personalisering, mar dit model zet die verwachtingen op zijn kop.

#2 RETAIL CART - DUITSLAND

Retail Cart is een mobiele verkoopoplossing van Umdasch the Store Makers. Op het chassis van elektrische voertuigen worden volledig mobiele verkoopruimten ontworpen die passen bij het product, het merk of de omgeving. Retail Carts zijn uitgerust met alle standaardfuncties die ook in fysieke winkels te vinden zijn, zoals POS-terminals, uitstalrekken en rolluiken. Zelfs de vorm en de afmetingen van het voertuig kunnen worden aangepast aan het specifieke publiek waarvoor het bestemd is. Goederen en andere waardevolle voorwerpen kunnen altijd worden beschermd door de geïntegreerde rolluiken van de voertuigen, mocht de chauffeur tijdelijk niet beschikbaar zijn. Met een maximaal laadvermogen van 1.361 kilogram, een actieradius van 48 kilometer en een topsnelheid tot 19 km/u is de Retail Cart een unieke, veelzijdige retailoplossing die het mogelijk maakt om gerichter in te spelen op de eisen van travel retail. Klanten verwachten dat het merk of product van hun keuze hen op hun locatie vindt, in plaats van de goederen in meerdere winkels en locaties te moeten zoeken.

#3 SPAR MINI MARKET – NEDERLAND

SPAR is een supermarktketen die zich voornamelijk richt op gemakswinkels in 48 landen over de hele wereld. In 2020 introduceerde het bedrijf een nieuw éénpersoons-winkelconcept genaamd "SPAR mini market". Het concept is een handige oplossing om de gewenste afstand te bewaren tijdens de COVID-19 pandemie. De nieuwe winkel is slechts 16 m2 groot, ontworpen voor één klant tegelijk en kan gemakkelijk naar elke mogelijke locatie worden vervoerd. Het winkelassortiment verandert zes keer per dag op basis van de eetgewoonten van de consument gedurende de dag. De klant betaalt met behulp van self-checkout. Er is echter ook een personeelslid aanwezig om klanten te helpen wanneer dat nodig is. Het oorspronkelijke idee achter het containerconcept was om het op verschillende festivals te plaatsen. Het festivalseizoen is voorbij, maar de winkel wordt nog steeds op verschillende plaatsen in Nederland gebruikt. De flexibele "mini market" kan zelfs op het water geplaatst worden. Dit concept is een unieke oplossing voor het gemak van de klant, omdat het verplaatst kan worden naar elke plek waar geen supermarkt aanwezig is. Daarnaast is het een actuele oplossing voor social distancing tijdens de pandemie.