Retail insight
Welke vragen wij beantwoorden

Welke vragen wij beantwoorden:

1. Hoe genereer ik meer omzet?

Omzetgroei is een must om op lange termijn succesvol te kunnen zijn. Op basis van de retailwaterval maken wij stapsgewijs inzichtelijk hoe omzet tot stand komt en welke acties u moet ondernemen om uw omzet te vergroten. Uw imago en marketinginspanningen bepalen grotendeels de mate waarin u traffic genereert. Prestaties op de winkelvloer of in de webshop zijn bepalend voor conversie, bonbedrag, klanttevredenheid en loyaliteit. Wij kunnen op basis van de retailwaterval voor u bepalen aan welke knoppen u moet draaien en hoe om uw omzet te vergroten.

2. Wie is mijn klant en doelgroep?

Ken de consument voordat de concurrent deze kent. Voor een succesvolle strategie is het essentieel focus aan te brengen en uw merk of formule op een doelgroep af te stemmen. Onze experts kunnen u helpen bij het segmenteren van de markt en het analyseren van uw huidige en gewenste doelgroep. Dit doen wij onder andere op basis van demografische, psychografische, socio-economische en gedragskenmerken. Deze kenmerken bepalen grotendeels of een consument een potentiële klant voor u is. In de optiekbranche hebben wij bijvoorbeeld de segmenten value for money, price, traditional, premium, high fashion en aspiration geïdentificeerd. Door goed inzicht te hebben in uw doelgroep kunt u uw formule en marketingbeleid effectiever afstemmen en bouwen aan een onderscheidende positie.

3. Hoe ziet de customer journey van mijn klanten eruit?

Daar waar klanten zich oriënteren en koopbeslissingen nemen dient u aanwezig zijn. Daarom is inzicht in de customer journey van uw klanten binnen uw sector essentieel. U moet weten van welke kanalen en bronnen gebruik gemaakt wordt en welke informatie belangrijk is om de strijd om de gunst van de klant te kunnen winnen. Op basis van ons customer journey model maken wij aan de hand van de fasen Search, Shop & Share inzichtelijk hoe de klantreis er binnen uw sector uitziet.

4. Wat is de positie van mijn merk?

Onbekend maakt onbemind. Daarom is inzicht in uw naamsbekendheid en een top of mind positie in relatie tot uw concurrenten essentieel. Op basis van de retailbrand funnel brengen wij voor u en uw concurrenten in kaart wat de top of mind awareness, geholpen bekendheid, voorkeurspositie en bezoekintentie zijn. Dit kunnen we combineren met het monitoren van de rationele en emotionele waarden van uw merk zodat u een volledig beeld heeft van hoe uw merk ervoor staat.

5. Wat zeggen klanten over mij?

De perceptie van de klant is uw realiteit. Daarom is het belangrijk continu inzicht te hebben in hoe klanten over u denken. Dit betreft zowel huidige, potentiële als verloren klanten. Met onze research services kunnen wij u helpen de juiste inzichten te verzamelen en onze experts kunnen u van de juiste adviezen voorzien. De klanttevredenheid kunnen wij met onze research tool Shopfeedback bijvoorbeeld continu onder uw eigen klanten monitoren.

6. Wat is mijn concurrentiepositie?

Onderscheidend vermogen bepaalt of consumenten voor u of de concurrent kiezen. Voor u is het belangrijk het verschil te maken op aspecten die voor uw doelgroep het meest bepalend zijn. Op basis van het retailkompas brengen wij in kaart hoe consumenten over u en uw concurrenten denken en of u een zogenaamde e-positie heeft. Heeft u de mooiste winkel, de beste locatie, het beste assortiment, de laagste prijzen, de beste medewerkers, de beste service of de beste prijs-kwaliteitverhouding? Op minimaal één domein moet u het verschil maken om uw concurrenten te kunnen verslaan. Het is belangrijk deze positie te blijven monitoren omdat het speelveld continu in beweging is. Inzicht in wat de concurrent doet en hoe u het beter kunt doen is daarbij essentieel.

7. Hoe verbeter ik mijn conversie?

Elke dag verlaten klanten uw winkel zonder iets te kopen. Door inzicht te geven in de achterliggende motivaties kunnen wij u helpen uw conversie te verbeteren. Uit de praktijk weten wij dat de samenstelling van de collectie, de prijsopbouw, de indeling van de winkel en de kwaliteit van de medewerkers bepalende factoren zijn. Voor uw winkel(s) kunnen wij onderzoeken wat bij u de doorslaggevende factor is. Dit doen wij bijvoorbeeld door het houden van exit interviews onder bezoekers van uw winkel of door onze experts als mystery shopper in te zetten.

Ons adres

Q&A
Printerweg 22
3821 AD, Amersfoort

Neem contact op

+31(0)33-2454637
info@qanda.nl

Contact pagina

Agenda


Bekijk de volledige agenda

Volg ons