Stel ons je vraag

Bol.com meest geliefde winkel van Nederland

Persberichten14 februari 2017


Onderzoek Q&A: Vooral mannen houden van online winkels

Amersfoort, 14 februari 2017 - Het is valentijn! Reden voor Q&A om onderzoek te doen naar de liefde van de Nederlandse consument voor de retail. In de afgelopen weken werd niet alleen het jaarlijkse valentijnsonderzoek uitgevoerd, maar vroegen we de consument ook van welke winkel hij het meeste houdt.

Bol.com blijkt het meest geliefd onder de Nederlandse consument. 27% van de 1.900 respondenten gaf aan het meest van deze webwinkel te houden. Het aanbod en de snelle levering zorgen ervoor dat het hart van menig consument sneller gaat kloppen. Met name mannen, tussen de 30 en 44 jaar, shoppen graag bij bol.com. Deze doelgroep geeft over het algemeen de voorkeur aan het winkelen bij pure players als bol.com. Elektronicazaken als Coolblue en Media Markt horen ook in het lijstje met favoriete winkels van mannen thuis. 54% van de Nederlandse consumenten shopt daarentegen liever bij retailers met fysieke vestigingen. Vooral vrouwen doen dit graag. Naast bol.com houden vrouwen ook van winkels als H&M, HEMA en Action. 13% van de Nederlandse consumenten geeft aan niet van retailers te houden.

Bol.com en andere pure players lijken ook in het voordeel te zijn wanneer het om valentijn gaat. Ten opzichte van 2016 besteden meer mensen aandacht aan deze dag. Vooral mannen, de grootste liefhebbers van bol.com, zeggen ‘iets’ met valentijn te doen. Ondanks dat de meeste valentijncadeaus bij een zelfstandige winkelier worden gekocht, stijgt het aantal online aankopen. Een kaartje, etentje of iets lekkers als bonbons of een fles wijn zijn populaire cadeaus. Hoewel een kaartje voor valentijn het meest gewenst is, wordt deze in 2017 minder vaak gekocht.

  

Tussen mannen en vrouwen zit een groot verschil in wat ze doen aan valentijn. Waar 32% van de vrouwen aangeeft een kaartje te sturen, is dit onder mannen slechts 12%. 61% van de mannen geeft aan een cadeau of bloemetje te kopen met Valentijnsdag. Onder vrouwen is dit aandeel fors lager, namelijk 43%.

Over het onderzoek
Q&A voerde een online onderzoek uit onder 1.900 respondenten om te achterhalen welke retailer het meest geliefd is onder de Nederlandse consument. Het onderzoek heeft plaatsgevonden in week 3 en 4 van 2017. Het jaarlijkse valentijnsonderzoek is in week 6 uitgevoerd onder ruim 1.300 respondenten.