Crisis raakt winkels Nederland harder

Artikelen 05/06/2013

Nederlandse winkeliers worden harder getroffen door de economische malaise dan hun collega's in de meeste andere Europese landen. Alleen in Griekenland, Spanje en Slovenië liep het aantal verkochte artikelen in het eerste kwartaal sterker terug.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De omzet van de Nederlandse detailhandel daalde in de eerste drie maanden van 2013 met meer dan 3 procent. De hoeveelheid verkochte artikelen nam zelfs met 6 procent af. Dat is de sterkste volumedaling sinds 1994. De prijsstijging van 2,5 procent was bij lange na niet voldoende om dat op te vangen.

Non-Food

De terugval van verkopen in ons land is geheel toe te schrijven aan winkels in de non-foodsector. Vooral woonwinkels en doe-het-zelfzaken krijgen klappen. De winkels in voeding deden het juist beter dan het EU-gemiddelde. Binnen deze sector zorgden de supermarkten ervoor dat de verkopen op peil bleven.

Het consumentenvertrouwen in Nederland was in het eerste kwartaal weliswaar historisch laag, maar in veel andere landen van de EU was het vertrouwen soms nog lager. Een gebrek aan vertrouwen kan de slechte prestaties van de Nederlandse detailhandel dus niet helemaal verklaren. Zo groeiden bijvoorbeeld de verkoopvolumes in Polen en Roemenië, ondanks een lager consumentenvertrouwen.

Bron: Nos.nl

Ons adres

Q&A
Printerweg 22
3821 AD, Amersfoort

Neem contact op

+31(0)33-2454637
info@qanda.nl

+32 478 99 15 82

werner@qandainsights.be

Contact pagina

Agenda

  • Retail Outlook Event @Prodentfabriek, Amersfoort 11 april 2019
  • Masterclass Retailmarketing (sessie 2) @Store of the Future, Amersfoort 18 april 2019
  • Uitreiking 'Beste Folder Awards' @Inn Style, Maarssen 25 april 2019

Bekijk de volledige agenda

Volg ons