Stel ons je vraag

Steeds grotere marketingkans: ‘de weet-ik-nietjes’

Blog23 mei 2018

Door Auke Jansen

Wij : “Krijg je in deze periode vakantiegeld?”
78%: “Ja.”
Wij: “Waaraan ga je dat besteden?”
15%: “Weet ik niet.”

Weet ik niet?! Wat moeten we daarmee? Het is zo’n antwoord dat je in de vragenlijst zet, omdat je de mensen een uitweg wilt bieden. Het nog nèt iets irritantere broertje van ‘anders, namelijk:’. Je wilt helemaal niet dat mensen dat antwoord aanvinken, want dan weet je in eerste instantie nog niks. Je wilt dat ze kiezen voor ‘vakantie’, ‘sparen’ of ‘aflossen schulden’ en het liefst dan wat meer of minder dan vorig jaar. Lekker makkelijk te interpreteren. Zelf hoop ik altijd dat ze wat meer geld in winkels gaan besteden, zodat ik onze klanten goed nieuws kan brengen.

Winkeliers, tandje bij!

Niks van dit alles in 2018. Er is maar één groep die groter wordt: de weet-ik-nietjes. Eigenlijk al sinds 2015. Ik lees wel eens over een totaalbedrag van 15 miljard euro dat op de Nederlandse rekeningen gestort wordt. De weet-ik-nietjes krijgen dus samen een bedrag van ruim twee miljard euro, waarvan ze ons niet kunnen vertellen waar ze het aan uitgeven. Voer voor elke marketeer in Nederland natuurlijk.

In het algemeen lijken mensen dus wat meer ruimte over te hebben om het vakantiegeld vrij te besteden. Voor de retailers in Nederland betekent dit, dat deze periode belangrijker is dan een paar jaar geleden. Geld was toen vaker gereserveerd voor vakantie of voor het aflossen van schulden. Nu kan het iets impulsiever besteed worden en waar kan dat beter dan in de (web)winkel? Dat mensen nog niet weten waar ze het geld aan uit gaan geven maakt het misschien moeilijker, maar des te leuker. En gelukkig (?) weten marketeers tegenwoordig meer van de consumenten dan de consumenten zelf.

Ik moet overigens mijn werk wel goed doen en het hele verhaal vertellen. Bovenstaande gaat namelijk zeker niet voor iedereen op. Voor een veel te grote groep geldt dat vakantiegeld een noodzaak is om rond te komen. Een kwart van de landgenoten geeft aan dat ze niet eens op vakantie zouden gaan als ze geen vakantiegeld krijgen. Dat zijn meestal niet de weet-ik-nietjes en daar zou een marketeer met een goed geweten eigenlijk bij vandaan moeten blijven.

Lekker belangrijk

Waar ik zelf mijn vakantiegeld aan uit ga geven? Weet ik niet. Hangt er helemaal van af of mijn bank de FIFO of LIFO methode hanteert. En het maakt me trouwens ook niks uit dat ik bij de vervelende weet-ik-nietjes hoor. Ook wij zijn weer vertaald naar bruikbaar inzicht en een mooie uitdaging voor iedereen die ons iets wil verkopen! Ik ben belangrijker dan ik dacht.

Meer weten over dit onderzoek of ben je op zoek naar andere bruikbare inzichten? Laat het me weten via ajansen@qanda.nl of 06-52656347.

Auteur:Auke Jansen