Stel ons je vraag

Zorgt flexibele bezorging voor blije klanten?

Blog 2 augustus 2017

Door Francella ter Haar

De wereld van thuisbezorging is continu in beweging. Niet zo gek; thuisbezorgen is hot! Ontelbaar veel Nederlanders bestellen dag in dag uit via het web. Ook bij mij staat de bezorger regelmatig aan de deur. Want zeg nou zelf: er is toch niets leuker dan een dagelijks Zalando moment?

Wanneer je een pakketje bestelt zijn de mogelijkheden om het in handen te krijgen oneindig. Click & collect, third party afhaalpunten en thuisbezorging zijn zo maar een paar bezorg- en afhaalvoorbeelden. Afhankelijk van het type product dat besteld wordt, verschilt de voorkeur voor afhalen of bezorgen. Zo haalt men een bril bij voorkeur in de winkel en laat men kleding liever thuisbezorgen. Van alle mogelijkheden is thuisbezorging verreweg het meest populair onder consumenten. En het is ook mijn favoriet. Toch heeft thuisbezorging ook een nadeel. De bezorger staat namelijk regelmatig aan de deur, terwijl ik er niet ben.

Flexibiliteit of snelheid?

Is 1hour delivery het antwoord hierop? Er zijn namelijk steeds meer voorbeelden van bedrijven die dit aanbieden. Maar wil de klant écht zo snel een bestelling in huis hebben? Nee. Ik ben het op dit punt totaal eens met mijn mede online bestellers. Voor een vergeten boodschap of een cadeau is het handig om je bestelling snel in huis te hebben, maar over het algemeen is de behoefte hieraan niet zo groot. Maar waar heeft de klant dan wel behoefte aan? Dat is flexibiliteit! Wij willen kunnen bepalen wanneer en hoe laat het pakketje bezorgd wordt. En natuurlijk moet dit geen week duren. Ik hoop dat retailers met het invullen van hun model kijken naar deze wensen en behoeften van de klant.

De consument is in control

PostNL speelt met zijn nieuwe service ‘Bezorging Wijzigen’ goed in op de behoefte aan flexibiliteit. Consumenten kunnen met deze service het bezorgmoment en de locatie aanpassen tot 06.00 uur op de dag van bezorging. PostNL geeft zijn klanten zo meer regie over de bezorging van hun pakket en bezorgers komen niet meer voor een dichte deur te staan. Een flexibele bezorgoptie die het online winkelen (nog) makkelijker maakt.

Ik denk dat er voor retailers een grote uitdaging ligt in het bieden van flexibiliteit en consumenten de controle geven. Wanneer retailers hier goed op in weten te spelen, kunnen zij een mooi doel bereiken: de klant blij maken. Want dat is toch waar het uiteindelijk allemaal om draait.

De trend van bezorging

Er gaat bijna geen dag voorbij zonder dat er nieuwsbericht verschijnen over nieuwe bezorgmogelijkheden of retailers die starten met thuisbezorging. Zo hebben Amazon, Bol.com en Zalando een bezorgabonnement. Bezorgt Jet.com pakketjes in New York bij klanten die niet thuis zijn door een sleutelloze technologie. Bezorgt Domino’s via robots en test Walmart bezorging via drones en wordt het standaard busje steeds meer vervangen door fietsen of elektrische scooters.

Q&A verzamelt deze ontwikkelingen dagelijks in de Q&A TrendTool. Wil jij iedere dag op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen in retail en bezorging? Ga dan naar www.qandatrends.nl of neem contact met mij op via fterhaar@qanda.nl.

Auteur:Francella ter Haar