Voor het derde achtereenvolgende jaar mocht Q&A Retail het GameChangers organiseren voor INEUROP, het Europese samenwerkingsverband van onafhankelijke opticiens. Het driedaagse event vond dit jaar plaats in Barcelona, waar opticiens uit Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Nederland en Zwitserland samenkwamen om kennis te delen over de ontwikkelingen in hun branche.
Onafhankelijke opticiens staan voor uitdagingen in een veranderende markt. Digitalisering, veranderende consumentenbehoeften en nieuwe concurrentie vragen om strategische aanpassingen. Zo bieden nieuwe technologieën zoals AI interessante mogelijkheden voor retailers, maar ook nieuw go to market strategieën. De vraag was hoe deze ondernemers hun marktpositie kunnen versterken en zich kunnen voorbereiden op de toekomst en hoe kunnen ze leren van elkaars best practices.
Q&A Retail ontwikkelde een driedaags programma dat theorie en praktijk combineerde:
Strategische workshops stonden centraal in het programma. De start van het programma bestond uit ice-breakers waardoor de groep meteen met elkaar open in gesprek durft te gaan. Samen met de deelnemers bespraken we de huidige markt van opticiens en keken we naar mogelijkheden om in te spelen op veranderingen. We werkten verschillende go-to-market strategieën uit die deelnemers konden uitwerken en wat dat zou betekenen voor hun eigen business situatie.
Store tour door Barcelona gaf inzichten in de Spaanse optiekmarkt. Deelnemers hebben verschillende marktpositioneringen en unieke proposities van lokale optiekspelers kunnen beoordelen en de plenaire bespreking daarvan leverde goed vergelijkingsmateriaal op.
AI workshop was een belangrijk onderdeel van het programma. Deelnemers leerden effectief prompten en maakten kennis met Agentic AI. Ze bouwden praktische agents voor dagelijkse taken zoals het maken van nieuwsbrieven, social media posts en het uitwerken van werkprocessen.
Discussies en kennisuitwisseling vormden een belangrijk onderdeel van het event. Gedurende het programma kwamen verschillende onderwerpen aan bod waarover de deelnemers goede gesprekken voerden. Voorbeelden hiervan zijn de impact van online optometrie en hoe dit de traditionele bedrijfsmodellen kan uitdagen, maar ook nieuwe kansen biedt voor opticiens in de digitale toekomst.
Het programma bood verder veel momenten om met elkaar kennis te maken gedurende de lunches en diners.
Het GameChangers event bood de deelnemers praktische handvatten voor hun bedrijfsvoering. Retailers gingen naar huis met nieuwe inzichten, nieuwe ideeën, praktische tips en bestpractices van collega ondernemers. De combinatie van kennisuitwisseling, marktinspiratie en technologische vaardigheden heeft bijgedragen aan de verdere ontwikkeling van hun ondernemerschap.
De perfecte combinatie bij Q&A van retail ervaring , organisatietalent en lokale winkel en horeca kennis zorgde voor een voor goed event en leergierige opticiens-ondernemers.
- Pim Föster, Directeur Optitrade Retailgroep
We would like to thank Q&A for the excellent organization, support and moderation of the international INEUROP Gamechanger Events. The cooperation with Q&A Retail was pleasant, professional and reliable from the very beginning. We were particularly impressed by the excellent content conceptualization as well as the creative and well thought-out design of the workshops and interactive formats during the event. Our customers and partners were consistently enthusiastic and were able to adapt strategic considerations as well as inspiring impulses and practical approaches for their company.
- Janika Juergens Bestuursvoorzitter Ineurop