Q&A heeft ons geholpen onze vraagstukken over de markt te vertalen in een onderzoek en heeft dit naar wens uitgevoerd. Een van de redenen om voor Q&A als onderzoekspartner te kiezen, was de mogelijkheid om nauw bij de aanpak van het onderzoek betrokken te zijn. Mede hierdoor heeft het onderzoek zeer interessante inzichten opgeleverd waarmee we als afdeling aan de slag gaan.
- Jop Kerkhof | Market Analyst Shimano Europe BV
Shimano is een groot internationaal merk binnen de wereld van fietsonderdelen (hard goods). Op de markt van de zogenaamde ‘softgoods’ (o.a. schoenen en kleding) zijn er veel uitdagingen. De behoefte: meer informatie over de markt van softgoods. Wat vinden consumenten belangrijk als ze fietskleding kopen? Welke merken kopen ze? Waar kopen ze? De centrale vragen in het onderzoek.
Om dit inzicht te krijgen heeft Q&A een grootschalig, online onderzoek uitgevoerd in acht verschillende landen. Voorafgaand hieraan zijn er focusgroep sessies gehouden met fietsers om meer context te krijgen bij de wensen die er zijn bij de aanschaf van fietskleding.
Door de combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek zijn er verrassende inzichten ontstaan. Hiermee kan Shimano (en het dochtermerk Pearl iZuMi) meteen aan de slag om haar marktpositie te verbeteren.