De winkels zijn weer als vanouds geopend en de winkelstraten lopen vol. De winkelomzet stijgt weer en het personeel heeft de handen vol aan consumenten die blij zijn weer langs te kunnen komen. Ondanks dit vertrouwde gevoel, zijn de wensen en behoeften van de consument veranderd. Als retailer merk je dit en wil je je winkels graag optimaliseren. Zo ook een grote, internationale modeketen met verschillende vestigingen in Nederland. Wij hebben voor hen een store concept optimalisatie onderzoek uitgevoerd om het optimalisatie-effect op filiaalniveau in beeld te brengen.
Tijdens het onderzoek werd er allereerst op locatie onderzoek gedaan naar de mening van de klant over de winkel vóór de optimalisatie. Wat vond de klant na een bezoek aan de winkel van de indeling van de winkel? Is de winkel overzichtelijk? Bevalt de manier waarop producten kunnen worden uitgeprobeerd? En al erg geen aankoop is gedaan, waar lag dat dan aan? Aan de hand van de antwoorden op de door de retailer bepaalde vragen, ontstond er een mooi beeld van de sterkte- en zwaktepunten van het filiaal. Deze werden vervolgens meegenomen in het concept optimalisatie plan van de retailer.
Na het optimaliseren van de vestiging vond er nog een locatieonderzoek plaats waarbij dezelfde vragen werden gesteld. Op deze manier is het mogelijk om het effect van de optimalisatie één-op-één te meten. Met een mooi resultaat: na de optimalisatie werd het winkelgemak, de uitstraling én het assortiment beter beoordeeld dan voor de optimalisatie. Ook verlieten minder consumenten de winkel zonder een aankoop. Ondertussen hebben we al in meerder vestigingen onderzoek gedaan: een belangrijke stap aangezien iedere vestiging uniek is.