Platformen groeien razend snel, maar werken of kunnen ze werken voor retailketens? En zouden platformen ook kunnen profiteren van een samenwerking met retailketens? Hiervoor gingen we opzoek naar de meerwaarde van een strategische samenwerking. Q&A heeft enkele grote retailketens en de grootste marktplaats in Nederland ondersteund bij het uitwerken van de platformstrategie. We hebben daarbij gekozen voor een aanpak waarbij het gezamenlijke netwerkeffect gemaximaliseerd werd. Iedere keer weer met de consument, de klant, voor ogen. Kan samenwerken met een platform leiden tot een grotere klantwaarde voor alle deelnemers?
We hebben de klantreis in kaart gebracht voor de verschillende productcategorieƫn. Dit proces noemen we customer journey mapping. In co-creatie workshops met de retailers en de marktplaats hebben we de klantreizen per productcategorie uitgewerkt. Hier wordt een map gemaakt van de klantreis bij de retailer en bij de marktplaats afzonderlijk van elkaar. Vervolgens kijken we wat het combineren van beiden oplevert. De meerwaarde van samenwerken maken we hiermee snel en effectief inzichtelijk.
Tijdens de workshops worden per categorie in de customer journey mapping de pluspunten en de pijnpunten per organisatie duidelijk. Vervolgens maken we inzichtelijk waar de kansen van de samenwerking te vinden zijn en hoe de sterktes en kerncompetenties van de retailers en het platform maximaal kunnen worden benut. Door optimaal gebruik te maken van het netwerkeffect kan maximale meerwaarde geleverd worden voor de consument.
Ook voor de retailers en de marktplaats levert de samenwerking meerwaarde op. Denk aan een ruimer productaanbod, een veel uitgebreider dienstenaanbod, veel betere lever- en afhaalopties, maar ook veel snellere leveringen. In de workshop wordt ook gekeken naar mogelijke obstakels die door samenwerking kunnen ontstaan. Vroegtijdig aandacht hebben voor mogelijke beren op de weg en hier transparant over zijn leidt tot een betere en duurzamere samenwerking.
Op deze manier hebben we vele langdurige en succesvolle samenwerkingen kunnen creƫren, die meerwaarde leveren voor de consument en betere rendementen voor de retailers en de marktplaats.