Stel ons je vraag

Strategiereview SPAR: Strategische doorlichting in een veranderende markt

Als SPAR waren wij positief over zowel de inhoudelijke kwaliteit van de strategiereview als de snelheid waarmee het project werd uitgevoerd. De combinatie van Q&A Retail’s methodologieën en innovatieve AI-tooling resulteerde in concrete, uitvoerbare verbetervoorstellen die direct toepasbaar waren in SPAR's strategische planning.

- Pim Dirckx, Directeur operations

Strategische doorlichting in een veranderende markt

SPAR Nederland stond voor de uitdaging om hun bestaande strategie te evalueren tegen de achtergrond van de snelle maatschappelijke en marktveranderingen van de afgelopen jaren. De Corona jaren en de periode daarna plus de tabak-uitfasering hebben veel impact gehad op de omzet ontwikkeling. Wat betekenen deze ontwikkelingen en de verschuivende consumentenbehoeften, digitalisering en nieuwe concurrentieverhoudingen voor de strategische koers? Zijn de gekozen uitgangspunten nog steeds goed? De directie van SPAR Nederland had behoefte aan een snelle gedegen strategiereview.

Aanpak: Q&A Trendbundel methodologie

Wij hebben een grondige strategiereview uitgevoerd op basis van SPAR's strategisch plan, met de 7 strategische pijlers van SPAR. Onze aanpak combineerde uitgebreid deskresearch met stakeholder interviews. Centraal in onze aanpak staat de Trendbundel methodologie, waarbij we drie dimensies systematisch hebben geanalyseerd:

  • Trends: Identificatie van relevante maatschappelijke en marktveranderingen
  • Needs: Mapping van veranderende consumentenbehoeften
  • Capabilities: Beoordeling van SPAR's huidige en benodigde capaciteiten

Door deze drie dimensies tegen elkaar af te zetten, ontstaat een helder beeld van strategische kansen en verbeterpunten en waren we een staat een gap analyse te maken.

Op basis van de trendbundel methodologie is een Dynamic SWOT samengesteld die als basis diende voor de strategiereview en ons advies.

Versnelling door AI-tooling

Een cruciale succesfactor was de inzet van VirtualBrain. Deze geavanceerde AI-tool maakte het mogelijk om grote hoeveelheden documentatie en marktinformatie razendsnel te analyseren, terwijl alle data veilig binnen SPAR's eigen digitale domein bleef. Dit zorgde voor zowel snelheid als de benodigde vertrouwelijkheid die in dergelijke strategische advisering noodzakelijk is. Met behulp van Agents waren we in staat om de analyses snel te maken en konden we alle bron documenten via bronverwijzingen altijd meteen beoordelen en reviewen.

Resultaat: kwaliteit en snelheid

De directie en commissarissen van SPAR waren positief over zowel de inhoudelijke kwaliteit van de strategiereview als de snelheid waarmee het project werd uitgevoerd. De combinatie van Q&A Retail’s methodologieën en innovatieve AI-tooling resulteerde in concrete, uitvoerbare verbetervoorstellen die direct toepasbaar waren in SPAR's strategische planning.

“Als SPAR waren wij positief over zowel de inhoudelijke kwaliteit van de strategiereview als de snelheid waarmee het project werd uitgevoerd. De combinatie van Q&A Retail’s methodologieën en innovatieve AI-tooling resulteerde in concrete, uitvoerbare verbetervoorstellen die direct toepasbaar waren in SPAR's strategische planning.”

Heb jij ook een retailvraag voor ons?

Neem contact met ons op