Door Francella ter Haar.
Komende week zijn de actiedagen Black Friday en Cyber Monday. Deze dagen zijn vooral populair onder mannen en jongeren. Ook consumenten die zich zorgen maken over hun financiële situatie verwachten te gaan profiteren. Een winst voor retail? Nee - het gaat vooral om uitgestelde aankopen. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A.
Black Friday en Cyber Monday populair onder jongeren
39% van de Nederlandse consumenten verwacht een aankoop te doen tijdens Black Friday en/of Cyber Monday. Deze actiedagen zijn vooral populair onder mannen en jongeren tussen de 18 en 34 jaar oud. Van deze groep jongeren verwacht twee op de drie een aankoop te gaan doen.
Betekent dat veel extra aankopen in deze actieweek voor retailers? Helaas niet: 50% van de consumenten stelt namelijk al een tijdje aankopen uit zodat zij deze met korting kunnen kopen tijdens de actiedagen. Het zijn vooral consumenten tussen de 35 en 54 jaar oud die aankopen hebben uitgesteld. Uiteraard zorgen goede aanbiedingen wel voor een extra trigger om te kopen. Zo geeft 38% aan dat hij een aankoop zal gaan doen als hij goede aanbiedingen ziet, ook al was hij dat nog niet van plan.