Stel ons je vraag

Bijna één op de vier Nederlanders geeft blijk van liefde

Persberichten 12 februari 2014

Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Valentijnsdag trekt weer minder mensen.

Amersfoort, 12 februari 2014 – Afgaand op de ontwikkelingen van de afgelopen jaren en de nieuwe cijfers van 2014, zal het aantal Nederlanders dat iets met Valentijnsdag zal gaan doen iets minder dan een kwart zijn. In 2013 lag dit nog net boven de 25%. Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.

Geldkwestie
Een toenemend aantal mensen vindt het zonde van het geld om iets te ondernemen of te kopen met Valentijnsdag. De belangrijkste reden om 14 februari als doodgewone dag te zien is dat mensen het maar een commerciële aangelegenheid vinden. Net als andere jaren is deze mening bijna 50% van de Nederlanders toebedeeld.

Komt het bloemetje?
Het bloemetje is achter het kaartje en iets lekkers het populairste cadeautje met Valentijnsdag. Ruim 27% van de Nederlanders die aangeven iets te zullen kopen kiest voor een bloemetje. Vanwege de stakingen bij de grootste veiling van snijbloemen en planten ter wereld (FloraHolland), was er enige angst dat niet aan de vraag voldaan kon worden. FloraHolland heeft onlangs zelf echter aangegeven dat consumenten weinig zullen merken van de stakingen.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Ruim 2.000 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht van de Nederlandse bevolking.