Raak geïnspireerd door innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst - welke breaking brands gaan jou inspireren? Deze maand staat in het teken van de trend Extreme Experience, met cases van CVS Health Club, Dengo en Fætter BR.
Voor de corona uitbraak, verlangden consumenten naar fysieke ervaringen en vermaak. Deze trend is vertraagd door Covid-19. Toch hebben consumenten de behoefte om digitaal interactie met retailers en merken aan te gaan. Retailers en merken worden gestimuleerd om innovatieve concepten aan te bieden die de eerdere face-to-face ervaring vervangen door interactieve online oplossingen. Consumenten kiezen producten niet alleen op basis van functionele waarde, maar eerder op basis van emoties die betrokkenheid en ervaring teweegbrengen. Intensieve storytelling en een sterke inhoud zijn van het grootste belang voor het creëren van betrokkenheid en een emotionele band, waardoor merkloyaliteit toeneemt.
Welke breaking brands spelen hier goed op in? Leer van CVS Health Club, Dengo en Fætter BR.
#1 CVS Health Hub - USA
CVS is de grootste apotheek-zorgverlener in de Verenigde Staten en met de overname van Aetna in 2018 werden ze een apotheek en zorgverzekeraar onder één dak. CVS HealthHUBs zijn van een iets hoger niveau dan de traditionele CVS Apotheken en leggen de nadruk op preventie en het beheer van chronische ziekten met diensten als slaapapneu-beoordelingen en bloedafnames. De locaties van de HealthHUBs zijn strategisch gekozen, waarbij het bedrijf gebruikmaakt van Aetna's gegevens over de gezondheidstoestand van leden. CVS is van plan om tegen het einde van 2021 een keten van 1.500 HealthHUBs te hebben: wellness-gerichte winkels die twintig procent van het vloeroppervlak besteden aan gezondheidsproducten en -diensten, als onderdeel van de groeistrategie. In mei 2020 waren er al ongeveer 100 HealthHUBs actief. Het Health Hub-concept transformeert CVS-locaties van een traditionele transactie-ervaring tot een aantrekkelijke sociale community voor zowel acute als preventieve gezondheidszorg. Het concept maakt gebruik van een deskundig team, digitale tools en een uitgebreid assortiment om consumenten ter plekke voor te lichten en oplossingen te bieden voor hun gezondheidsproblemen op één handige locatie.
#2 Dengo - Brazilië
Dengo is een Braziliaans merk met eigen winkels, dat gespecialiseerd is in chocolade en koffie. De waarde propositie is gericht op doelgerichtheid, hoge kwaliteit producten en duurzaamheid: hun tagline is dan ook "Pleasure with Purpose". Ze bieden chocolade van hoge kwaliteit, gemaakt van Braziliaanse cacao dat afkomstig is van kleine, onafhankelijke en lokale producenten. Het doel van het merk is om een duurzame ontwikkeling te creëren waarbij het milieu wordt beschermd en het leven van de producenten en hun gemeenschappen wordt getransformeerd. Voor de chocoladecreaties wordt gebruik gemaakt van traditionele Braziliaanse vruchten, noten en smaken (afhankelijk van het oogstseizoen), waardoor nieuwe en unieke producten ontstaan. In de winkel draait alles om beleving, contact maken met klanten, hun zintuigen aanspreken en verhalen vertellen over het merk, de producenten en de producten. Als gevolg van Covid-19 was Dengo gedwongen om hun fysieke winkels te sluiten en zo moesten ze hun online ervaring opnieuw uitvinden om dezelfde waarde propositie te leveren. De oplossing? Een online winkel creëren waar klanten toegang hebben tot een livestream van een echte winkel waar ze real time in contact staan met een verkoopmedewerker die de waarde propositie van het merk in de digitale wereld kan leveren.
#3 Fætter BR - Denemarken
De Deense Salling Group heeft begin 2019 de Deense speelgoedketen Fætter BR overgenomen. De supermarktgigant is nu bezig om de winkels te transformeren in gigantische speeltuinen met hands-on ervaringen, in plaats van gewone winkels met schappen vol producten. De keten heeft al vijf winkels geopend binnen het nieuwe concept en ze zijn allemaal ontworpen om spelen meer centraal te stellen. Het nieuwe winkelconcept stimuleert bezoekende kinderen om te spelen op de verschillende speelplaatsen en thema-universums van de winkels te ontdekken. Kinderen kunnen er van alles beleven: zo is er bijvoorbeeld een vier meter hoog Barbie-huis, een piratenschip, een zwembad gevuld met Lego, een actiezone, een racebaan en nog veel meer. Daarnaast biedt de winkel verschillende evenementen en activiteiten, bijvoorbeeld een Disney's Frozen- of Harry Potter-evenement, die het voor de kleine klanten nog leuker maken om de winkel te bezoeken. De Fætter BR experience store laat zien hoe een speelgoedwinkel concurrerend kan blijven in een wereld waar online een steeds groter deel van de markt inneemt. Door de winkel daadwerkelijk om te vormen tot een speeluniversum, kan Fætter BR meer klanten naar de winkels lokken door deze sociale dimensie aan het concept toe te voegen en hen zo een andere reden te geven om de winkel te bezoeken dan alleen producten te kopen, wat ook online had gekund.