Stel ons je vraag

Breaking Brands - Leer van Kave Home, IKEA & Onofre

Artikelen29 juli 2020

In deze maandelijkse update willen we je inspireren met innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst: Omni Integration, Extreme Convenience, Extreme Experience en Sustainable Practices. Deze maand staat in het teken van de trend Omni Integration, met cases van Kave Home, IKEA Paris en Onofre/CVS. Welke breaking brands gaan jou inspireren?

OMNI INTEGRATION: OMNI CHANNEL, BRICKS AND CLICKS, REDUCED FRICTION, TECH INTEGRATION

De snelle verandering in retail wordt gedreven door nieuwe technologieën en digitale innovaties die ervoor zorgen dat consumenten altijd verbonden zijn, de fysieke winkel en het online kanaal aanvullende platforms zijn en een omni-ervaring centraal komt te staan.


#1 Kave Home – Spanje | FAST-FASHION MEUBELS, TECHNOLOGISCHE INTEGRATIE

Kave Home startte als online shop voor meubels en decoratie, maar heeft nu ook een eerste fysieke locatie in Barcelona geopend als onderdeel van de omnichannel strategie. De producten van Kave zijn ontworpen op basis van een snelle collectiewisseling en betaalbaarheid. De webshop heeft een hippe uitstraling en bevat gebruikelijke digitale opties als gemakkelijke navigatie, filters, een chat voor live begeleiding, klantopinies, productinformatie, storystelling, editorials en bezorging- en retourinformatie. De nieuwe fysieke winkel is gericht op Millennials en nodigt bezoekers uit om de producten op de displays aan te raken en te voelen. Klanten worden in de winkel gevraagd naar hun e-mailadres om zowel offline als online consumentengedrag en -gewoontes te monitoren. Kave Home profileert zich met een huiskamersetting om rond te hangen, koffie te drinken met een relaxte sfeer om producten te zoeken en uit te proberen. Digitale schermen zorgen voor een persoonlijke ervaring in de winkel door interactieve berichten. De interactie tussen klant en retailer is dynamisch doordat Kave Home zich constant aanpast aan de doelgroep.

#2 IKEA Paris – Frankrijk | NAADLOZE ERVARING, SERVICE GERICHT

IKEA Paris heeft verschillende formats getest met als doel zich te plaatsen in stad centra, waar de huur hoog is en de klanten vermogend. De ‘Paris Madeleine’ winkel laat van de initiatieven de beste indruk achter en breekt met de traditionele IKEA inrichting. Er is geen begeleide route, geen afscheiding tussen meubels en accessoires en er zijn weinig zelfbedieningsproducten. Daarentegen is er juist meer sprake van assistentie rondom de customer journey in het algemeen, door afspraken met experts mogelijk te maken (bijvoorbeeld een interieurontwerper), doe-het-zelf workshops en snelle bezorging en/of installatie begeleiding. IKEA verandert hiermee hun kijk op de verwachtingen vanuit de klant, waarbij ondersteuning en toegankelijkheid centraal staan. IKEA Paris innoveert met hun ‘Paris Madeleine’ door de focus te verplaatsen van productgericht naar servicegericht. Ook speelt digitalisering een cruciale rol, doordat de producten die niet beschikbaar zijn in de winkel via een tag gelijk online besteld kunnen worden. Een scherm geeft toegang tot alle online producten.

#3 Onofre/CVS – Brazilië | DRIE KANALEN, GEMAK, VERSNELD PROCES

Onofre heeft in tegenstelling tot veel andere Braziliaanse apotheken een herstructurering doorgevoerd om verder in te zetten op de groei van hun omnichannel beleid. Onofre blijft zich focussen op het verhogen van de online omzet, doordat op dit moment 46 procent van de opbrengsten afkomstig is uit e-commerce. De verschillende kanalen van de apotheek - fysieke locaties, e-commerce en telefoondiensten - zullen verder integreren. Een onderdeel van deze nieuwe strategie is het uitrollen van de concept store ‘Onofre Clinic’ in het centrum van São Paulo, waar bezoekers ook terecht kunnen met milde klachten. In het concept is verder ook een self-checkout aanwezig, waardoor het personeel de klant overal in de winkel kan laten betalen. Een robot bergt in de winkel producten op en distribueert en sorteert deze. Om verder te werken aan de ‘last mile’ zijn er pick-up locaties in de winkel aanwezig en wordt er online volledig automatisch geopereerd waardoor bestellingen binnen negentig minuten in de stad bezorgd kunnen worden. Onofre innoveert door het traditionele karakter van apotheken te veranderen naar een omnichannel formule met meerdere afzetkanalen en het versoepelen en versnellen van betaal- en leverprocessen wat het gemak in apotheken verhoogt.