Stel ons je vraag

De categoriewinnaars van de ‘Salesforce Retailer of the Year’ verkiezingen 2021-2022 zijn bekend!

Persberichten 7 oktober 2021

De categoriewinnaars van de publieksprijzen ‘Salesforce Beste Winkelketen van België’ 2021-2022 en ‘Salesforce Webshop Award Belgium’ 2021-2022 zijn bekend. Via 375.000 stemmen hebben consumenten laten weten wat zij van zeker 300 retailers in België vinden. Alle winnaars hebben tijdens een feestelijke bijeenkomst in Antwerpen hun award in ontvangst mogen nemen. Naast de categorieprijzen is de ‘Salesforce Newcomer Retail Award’ 2021-2022 uitgereikt.


Het was een feest om weer zo veel retailers bij elkaar te hebben na de vrijwel volledige online uitreiking van vorig jaar. Onder de winnaars is ook een aantal nieuwe pure players zoals Zooplus, koffiemarkt.be, Boozyshop en Fonq.


Prijs blijft het belangrijkste aspect voor consumenten
De consument geeft bij de beoordeling van haar favoriete retailer onder andere een oordeel over de prijs, het assortiment, de behulpzaamheid & serviceverlening en het koopgemak. Voor zowel winkelketens als webshops blijkt prijs nog steeds het belangrijkste aspect, gevolgd door assortiment. Bij fysieke winkels is vervolgens behulpzaamheid & serviceverlening erg belangrijk. Voor webshops is dit het koopgemak.


De 26 categoriewinnaars van de ‘Salesforce Beste Winkelketen van België’ 2021-2022

  • Audiciens: Hans Anders
  • Baby & Kind: JBC
  • Boek & Cadeau: Standaard Boekhandel
  • Buurtsuper: Okay
  • Consumentenelektronica: MediaMarkt
  • Damesmode: LolaLiza
  • Dierenspeciaalzaken: AVEVE
  • Doe-het-zelf: Hubo
  • Eten & Drinken: Lunch garden
  • Herenmode: e5 mode
  • Hypermarkten & Supermarkten: Colruyt
  • Kantoorartikelen: Ava
  • Keukens & Badkamers: ixina
  • Lingerie & Ondermode: Hunkemöller
  • Mode accessoires: Veritas
  • Opticien: Pearle Opticiens
  • Parfumerie: ICI Paris XL
  • Persoonlijke verzorging: Yves Rocher
  • Schoenen: Schoenen Torfs
  • Slapen: Swiss Sense
  • Speelgoed & Games: DreamLand
  • Sport & Outdoor: Decathlon
  • Telecom providers: Orange
  • Tuin: AVEVE
  • Warenhuis: Action
  • Wonen: Action

De 21 categoriewinnaars van de ‘Salesforce Webshop Awards Belgium’ 2021-2022

  • Baby & Kind: JBC
  • Boek & Cadeau: Standaard Boekhandel
  • Consumentenelektronica: 123inkt
  • Damesmode: JBC
  • Dierenspeciaalzaken: Zooplus
  • Doe-het-zelf: Hubo
  • Eten & Drinken: Koffiemarkt.be / Cafebonmarche.be
  • Herenmode: Bel&Bo
  • Hypermarkten & Supermarkten: Colruyt
  • Kantoorartikelen: 123inkt
  • Opticien: Pearle Opticiens
  • Parfumerie: ICI Paris XL
  • Persoonlijke verzorging: Boozyshop
  • Schoenen: Schoenen Torfs
  • Slapen: Sleepworld
  • Speelgoed & Games: Drukke mama's
  • Sport & Outdoor: Decathlon
  • Telecom providers: Telenet
  • Tuin: Hubo
  • Warenhuis: bol.com
  • Wonen: fonQ

De beste nieuwkomer op de Belgische markt

Ekoplaza is door de jury én het publiek bekroond met de ‘Salesforce Newcomer Retail Award’ 2021-2022. Hiermee liet deze winnende nieuwkomer de andere genomineerden Polestar en The Guest achter zich. Winkelconcepten die minder dan drie jaar actief zijn op de Belgische markt kwamen in aanmerking voor deze prijs. 12 nieuwkomers zijn beoordeeld op onder andere vernieuwing, schaalbaarheid en originaliteit. Op basis hiervan zijn drie nieuwkomers genomineerd door zeven juryleden: Roel Naessens (Regional Vice President, Salesforce), Yannick de Bièvre (Marketing director Benelux, MediaMarktSaturn), Steven Bollé (Retailexpert), Tim Gielen (Founder #Teamretail), Martijn Marten (Retail analyst, Gondola), Barry Oosting (Country Retail Manager, Hans Anders België) en Gerwin Souman (International Business Development Manager, Q&A). De genomineerden hebben zich door middel van een videopitch gepresenteerd tijdens de categorie uitreiking van ‘Salesforce Retailer of the Year Belgium’. De pitch van Ekoplaza was vervolgens doorslaggevend voor de uitslag.

Roel Naessens, Regional VP Marketing Cloud en Commerce Cloud bij Salesforce.“We hebben heel wat waardevolle cases gezien. De winnaar (Ekoplaza) slaagt erin om via een creatieve aanpak een persoonlijke en naadloze klantervaring aan te bieden, en heeft begrepen dat niet langer het product centraal staat maar wel degelijk de klant. We feliciteren Ekoplaza van harte met deze eervolle prestatie."

‘Salesforce Retailer of the Year’ overall uitreiking

De winnaars van de categorieprijzen zijn genomineerd om overall winnaar te worden van de titel ‘Salesforce Beste Winkelketen van België’ 2021-2022, ‘Salesforce Webshop Award Belgium’ 2021-2022 en ‘Salesforce Retailer of the Year Belgium’ 2021-2022 award. Op donderdag 9 december 2021 worden de winnaars tijdens de Gondola Gala Night bekendgemaakt. Ook ligt er een award klaar voor de winnaar van de ‘Salesforce Sustainable Retailer of the Year’ 2021-2022. De drie genomineerden voor deze titel zijn Colruyt, Lush en Kazidomi.