Door Evy Ruers
De retail industrie is continu aan het anticiperen op gebeurtenissen in de samenleving. Denk aan de historisch hoge inflatie, het lage consumentenvertrouwen, verschillende crises en het coronavirus. Echter is er een belangrijke trend gaande die iets minder snel beweegt, maar wel een grote impact heeft op retail: vergrijzing.
Vergrijzing zorgt in grote lijn voor afnemende bestedingen in de non-foodretail omdat oudere consumenten minder uitgeven, veel spullen al hebben en hun tijd eerder aan vrije tijd dan aan winkelen besteden. Als over tien jaar één op de vier Nederlanders 65-plus is, dan zal je daar als retailer of als winkelgebied op voorbereid moeten zijn. Het is zaak dat vergrijzing op het netvlies van elke retailer staat. Bij het bepalen van de locatie, het assortiment, het serviceniveau en de inzet van onlinestrategieën moet je dit in het achterhoofd houden. Vergrijzing is niet alleen een bedreiging, maar kan voor veel retailers juist ook kansen bieden. Laat je als retailer niet verrassen en herijk op tijd.
In samenwerking met ABN AMRO heeft Q&A onderzoek gedaan in drie leeftijdscategorieën: van 40 tot 55 jaar, van 56 tot 66 jaar en van 67 tot 80 jaar, waarbij de middengroep de toekomstige ‘nieuwe ouderen’ zijn. In totaal deden 3.805 respondenten mee.
De resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat retail in het algemeen niet gaat profiteren van de aankomende vergrijzing, in tegenstelling tot de vrijetijdsector. Naast het feit dat het inkomen daalt na de pensionering, hebben ouderen minder behoefte aan nieuwe spullen en geven derhalve minder aan retailproducten uit. Ouderen hebben weliswaar meer tijd, maar besteden deze tijd minder aan winkelen en zullen hun middelen eerder aan ontspanning uitgeven.
Ook zullen de toekomstige onlineverkopen aan de 67-plusser relatief stijgen doordat de huidige groep 40- tot 66-jarigen over tien jaar naar verwachting veel digitaler is dan de huidige groep 67-plus. Retailers kunnen daar aanzienlijke slagen maken, terwijl tegelijkertijd blijkt dat de populariteit aan fysiek winkelen onder ouderen afneemt en het minder leuk gevonden wordt.
Dit betekent dat zowel winkels als winkelgebieden hun best moeten doen om aantrekkelijk te blijven voor de oudere consument en hen moeten blijven stimuleren om naar de winkel te komen. Het ideale winkelgebied herbergt elementen van gemak, goede bereikbaarheid, met voldoende parkeer-, zit-, toilet- en horecagelegenheden en het moet contact met andere mensen mogelijk maken. Tenslotte wordt duurzaamheid door één op de twee respondenten als (heel) belangrijk gezien. De verwachting is dat dit bewustzijn gaat toenemen.
Waar liggen de kansen voor retail?
Uit het onderzoek blijkt dat er meerdere kansen liggen voor jou als retailer: