Stel ons je vraag

De samenleving vergrijst: waar liggen de kansen voor jou als retailer?

Blog27 september 2022

Door Evy Ruers

De retail industrie is continu aan het anticiperen op gebeurtenissen in de samenleving. Denk aan de historisch hoge inflatie, het lage consumentenvertrouwen, verschillende crises en het coronavirus. Echter is er een belangrijke trend gaande die iets minder snel beweegt, maar wel een grote impact heeft op retail: vergrijzing.

Vergrijzing zorgt in grote lijn voor afnemende bestedingen in de non-foodretail omdat oudere consumenten minder uitgeven, veel spullen al hebben en hun tijd eerder aan vrije tijd dan aan winkelen besteden. Als over tien jaar één op de vier Nederlanders 65-plus is, dan zal je daar als retailer of als winkelgebied op voorbereid moeten zijn. Het is zaak dat vergrijzing op het netvlies van elke retailer staat. Bij het bepalen van de locatie, het assortiment, het serviceniveau en de inzet van onlinestrategieën moet je dit in het achterhoofd houden. Vergrijzing is niet alleen een bedreiging, maar kan voor veel retailers juist ook kansen bieden. Laat je als retailer niet verrassen en herijk op tijd.

In samenwerking met ABN AMRO heeft Q&A onderzoek gedaan in drie leeftijdscategorieën: van 40 tot 55 jaar, van 56 tot 66 jaar en van 67 tot 80 jaar, waarbij de middengroep de toekomstige ‘nieuwe ouderen’ zijn. In totaal deden 3.805 respondenten mee.

De resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat retail in het algemeen niet gaat profiteren van de aankomende vergrijzing, in tegenstelling tot de vrijetijdsector. Naast het feit dat het inkomen daalt na de pensionering, hebben ouderen minder behoefte aan nieuwe spullen en geven derhalve minder aan retailproducten uit. Ouderen hebben weliswaar meer tijd, maar besteden deze tijd minder aan winkelen en zullen hun middelen eerder aan ontspanning uitgeven.

Ook zullen de toekomstige onlineverkopen aan de 67-plusser relatief stijgen doordat de huidige groep 40- tot 66-jarigen over tien jaar naar verwachting veel digitaler is dan de huidige groep 67-plus. Retailers kunnen daar aanzienlijke slagen maken, terwijl tegelijkertijd blijkt dat de populariteit aan fysiek winkelen onder ouderen afneemt en het minder leuk gevonden wordt.

Dit betekent dat zowel winkels als winkelgebieden hun best moeten doen om aantrekkelijk te blijven voor de oudere consument en hen moeten blijven stimuleren om naar de winkel te komen. Het ideale winkelgebied herbergt elementen van gemak, goede bereikbaarheid, met voldoende parkeer-, zit-, toilet- en horecagelegenheden en het moet contact met andere mensen mogelijk maken. Tenslotte wordt duurzaamheid door één op de twee respondenten als (heel) belangrijk gezien. De verwachting is dat dit bewustzijn gaat toenemen.

Waar liggen de kansen voor retail?
Uit het onderzoek blijkt dat er meerdere kansen liggen voor jou als retailer:

  1. Ouderen hebben behoefte aan producten met een hoge toegevoegde waarde, waarbij professionele advisering en het ontzorgen van de doelgroep belangrijke elementen zijn.
  2. Het advies, de service en het uitproberen en passen van producten zijn de belangrijkste redenen voor de oudere consument om in de toekomst naar de winkel te komen. De winkelmedewerker is dan de belangrijkste bron van advies.
  3. Ouderen richten zich meer op gezondheid en willen zo lang mogelijk vitaal blijven. Drogisterijen, voedingsspeciaalzaken, supermarkten maar ook fietsspeciaalzaken, kunnen door middel van advisering hiervan profiteren.
  4. De oudere consument hecht relatief meer waarde aan duurzaamheid, gelet op de wereld die ze achterlaten voor hun (klein)kinderen. Geef hier intrinsiek gehoor aan.
  5. Retailers doen er goed aan zich te richten op aspecten waar ze in uitblinken en het bieden van gemak en een breed assortiment. Dit is aantrekkelijk voor een brede doelgroep en het maakt je als retailer ook minder afhankelijk van een specifieke doelgroep.
Vergrijzing is een onomkeerbare trend - speel er daarom tijdig op in door bedreigingen om te zetten in kansen. Wil je het volledige rapport lezen? Lees hier meer.