Stel ons je vraag

Er is licht aan het einde van de tunnel, en het is zeker geen trein.

Blog15 januari 2021

Door Frank Quix

Dat was de bemoedigende nieuwjaarsgroet van mijn Duitse collega. Vandaag 15 januari is het precies een jaar geleden dat ik een start maakte aan wat later mijn laatste reis van 2020 zou worden. Mijn jaarlijkse bezoek aan de NRF met klanten zou de opmaat worden naar een jaar waarin we veel zouden gaan reizen. Twee inspiratiereizen naar China stonden gepland, stedentrips naar Berlijn, London, Milaan, New York, San Francisco, São Paulo en Seattle. Eind oktober 2019 werd ik voorzitter van de Ebeltoft Group, onze internationale alliantie van Brand & Retail consultancy bedrijven. Ook dat zou voor mij meer reizen gaan betekenen, maar het werd een snelcursus Google Meets, GoToWebinar, Microsoft Teams, WebEx, WebinarGeek, Zoom, en ik vergeet vast nog een stuk of drie applicaties.

Niks reizen, maar schermen heel veel schermen werd het. Vandaag zou normaal gesproken het jaarlijkse Anton Dreesmann congres plaatsvinden en gisteravond zouden we het jaarlijkse CEO diner hebben gehad. Als ik terugdenk dan waren dat ook onze laatste twee fysieke events die we georganiseerd hebben. We staan al een jaar lang droog wat betreft fysieke ontmoetingen. Maar we hebben niet stil gezeten. We hebben snel geleerd en ons aangepast aan het nieuwe normaal. Wat heb ik een hekel gekregen aan het woord en de gedachte. Binnen 24 uur gingen we over op online lesgeven. Op donderdag had ik nog nooit gehoord van Microsoft Teams en op vrijdag gaf ik mijn eerste les in Teams. Twee weken later maakte ik mijn eerste webcast met Ernst Jan Smids. In twee dagen bedacht en we zaten samen voor een laptop, wat hebben we daar stappen in gemaakt. Meer dan 50 webinars hebben we erop zitten, meer dan 140 digitale les- en trainingsuren gegeven, digitale kennisclips opgenomen en al heel veel podcasts gemaakt. Een driedaags digitaal Retail Outlook event en digitale Retailer of the Year Award uitreikingen afgesloten met een digitaal alternatief voor een gala. Bij Q&A willen we mensen, kennis en ervaringen bij elkaar brengen en dat moest nu digitaal. Daar hebben we een platform voor ontwikkeld om dat ook nu digitaal mogelijk te maken. We beloven dat we dat ook blijven doen als het straks ook weer fysiek mag, we gaan naar een blended toekomst.

We hebben nog heel wat mooie dingen in het verschiet in 2021. Op 19 maart trappen we af met een digitaal Anton Dreesmann Congres, we gaan Retail Outlook Meet Ups organiseren in blended vorm zowel fysiek als digitaal, we plannen het Retail Outlook event voor juni, het CEO diner eind juni begin juli en in september en oktober Retailer of the Year en wellicht mogen we dan weer echt fysiek.

Het afgelopen jaar is voor mij samen te vatten in het werkwoord ‘aanpassen’. En dat heeft ons team gedaan. Wat ben ik trots op het team en op de flexibiliteit en de tomeloze energie die elke keer weer werd ingezet als het toch net weer even anders moest. Trots ben ik ook op de mede bestuursleden zowel bij de Ebeltoft Group alsook bij de NRW. Bij beide organisaties was het ook telkens weer aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Digitaal zijn we gaan vergaderen, dat is natuurlijk heel anders, maar door de frequentie in beide gevallen op te voeren zijn we dichter bij elkaar gekomen. Dankbaar ben ik voor de steun van alle klanten en sponsoren. Iedereen heeft een uitdagend jaar te verwerken gekregen en dan is het fijn dat er ook heel veel bedrijven zijn die je blijven steunen. Dank daarvoor. Een rare gewaarwording, een jaar lang geen fysieke ontmoetingen, geen reizen naar andere plekken om inspiratie op te doen en ervaringen met anderen te delen. We hebben jullie allemaal gemist en we weten dat dat nog even zo zal blijven, maar er is inderdaad licht aan het einde van de tunnel. Dat licht komt snel dichterbij, maar vergeet niet we zitten wel nog in die tunnel. Maar zoals mijn Duitse collega al zei, het is geen trein en daar houd ik hem aan.