Door Frank Quix
Een jaar verder en we dachten dat we wisten wat aanpassen was, maar we weten nu ook hoe het aanpassen werkt. Vorig jaar om deze tijd had ik het nog over het licht aan het einde van de tunnel. Durfde zelfs aan, te stellen dat het geen trein zou zijn. Vorig jaar zat ik nog te wachten op een eerste prik, ondertussen al voorzien van een booster. De weg naar winkels open was langer dan naar winkels dicht. Het nooit gedacht dat we winkels zouden sluiten in ons land en terwijl ik dit schrijf zijn we het enige land in een echte lockdown. Hoe een virus zo anders kan uitwerken op het beleid per land is op zich een interessant gegeven. Iedereen maakt zijn eigen afwegingen en ieder landsbestuur doet dat ook.
Een paar weken geleden dacht ik nog, naïef en positief als ik ben, naar New York te gaan voor de NRF. Ervaren en zien hoe de retail wereld zich ontwikkelt en wat is next in retail. Ik zou sinds lange tijd weer mijn internationale collega’s treffen. Ook wat betreft reizen kiest Nederland zijn eigen weg en betekent reizen buiten de EU naar hoog risicogebieden een verplichte quarantaine en de VS zijn zo’n gebied. Weer een jaar de innovaties en ontwikkelingen op retail gebied digitaal tot je nemen en van horen zeggen doorvertellen. Vraag me dan altijd af wat er over blijft van het origineel. Moet altijd weer terugdenken aan de spelletjes op de lagere school waar we in een kring een verhaal moesten doorvertellen aan de volgende in de kring. Wint uiteindelijk dan het verhaal van diegene met de rijkste fantasie of van diegene die het dichtst bij de feitelijkheid blijft? We zullen het zien, de wereld is niet dicht we kunnen elkaar digitaal bereiken.
Op onze postzegel is dat voorlopig zo: de winkels, horeca, sport, kappers en cultuur en zoveel meer zijn voorlopig dicht en dat in een open Europa. Een groot recht dat we met zijn allen hebben opgebouwd is vrij verkeer van mens, dienst en goederen, maar dat is nu wel verworden tot onrecht. Een simpele Google zoektocht zaterdagochtend van mijn dochter naar een paar schoenen gaf het resultaat in Google shopping dat ze vandaag 147km hiervandaan gekocht kunnen worden, in Westfield Mall Centro in Oberhausen. Het virus kent inderdaad geen grenzen en ik zal de kracht en impact ook niet ontkennen, tegelijkertijd kennen consumenten ook geen grenzen.
Het virus raakt nu meer dan ons lief zou kunnen zijn. Retail, horeca en dienstverleners als kappers maken samen onze kernen leefbaar en veilig. Deze branches hebben de afgelopen twee jaar enorm ingeteerd op hun eigen vermogen, ondernemers op pensioenen en er was al niet veel vet op de botten. Deze sectoren zijn nodig om het leven voor ons allemaal prettig en aangenaam te maken in onze eigen kernen. Dit raakt niet alleen het MKB, maar ook grote ketens, de combinatie van beide maakt ons winkellandschap zo aangenaam en uniek. Veilig open, je zou zeggen het zou moeten kunnen, kunnen wij dat samen voor elkaar krijgen? Ik weet zeker aan het einde van de tunnel is er licht en deze keer is het geen trein.