Stel ons je vraag

Insights 2020: samen aanpassen

Blog 18 december 2020

Door Auke Jansen

De goede eigenschap van het jaar was naar mijn mening het aanpassingsvermogen aan de nieuwe realiteit. En niet de nieuwe realiteit van 2020, maar de nieuwe realiteit die er elke week of misschien zelfs elke dag weer was. Niemand heeft zich fatsoenlijk voor kunnen bereiden. Het zat niet in de scenarioplanning van welk bedrijf dan ook. Dat maakt aanpassen des te moeilijker.

Om de Nederlandse retail(ers) van relevante inzichten te voorzien, moest er ook wel even uit een ander vaatje getapt worden. Thema’s die aan het begin van het jaar bovenaan de lijst stonden, verdwenen naar de achtergrond. Face to face onderzoek was even niet mogelijk of ongepast en verzamelde inzichten verloren snel hun actualiteit vanwege het tempo van veranderingen.

De belangrijkste vraag die wij onszelf constant moesten blijven stellen was: wat kan er nog wél? Onderzoeksopdrachten werden uitgesteld of zelfs gecanceld. Daar schrik je wel even van, maar we realiseerden ons ook dat aanpassen het enige is dat je kan doen. Hoe sneller, hoe beter. Hoe kunnen we nog wél een bijdrage leveren?

  • Als een stel malloten zijn we een digitaal kennis- en inspiratieplatform (Retail Outlook) uit de grond gaan stampen. Inspireren deden we graag op onze evenementen. Dat werd hem even niet, dus hebben we binnen een half jaar (!) een digitaal alternatief ontwikkeld.
  • Zoals iedereen in onze branche zijn we ons gaan verdiepen in meer digitale onderzoeksmethoden. Uiteindelijk blijkt dit bijzonder waardevol en efficiënt en is het gewoon een blijvertje.
  • We blijven ons continu verdiepen in nieuwe thema’s. Denk bijvoorbeeld aan de tevredenheid van werknemers, op het hoofdkantoor of in de winkel. De werksituatie is voor vrijwel iedereen veranderd en iedereen reageert daar op zijn eigen manier op. Wat gaat er goed, wat kan er beter?
  • Een ander belangrijk thema is de veranderde behoefte van consumenten. Fysiek winkelen is weer even zijn kop gezet. Waarom komt men nog naar een winkel (indien geopend)? Het is een vraag die je jezelf moet blijven stellen, want wensen van consumenten veranderen momenteel snel.
  • We zijn samenwerkingen op gaan zoeken met retailers uit eenzelfde branche. Wat is de gezamenlijke informatiebehoefte en hoe we kunnen we daar met zijn allen aan bijdragen? Even denken vanuit de ontwikkeling van de sector en minder vanuit eigenbelang. Best mooi en wie weet ook wel een blijvertje.

Als je puur kijkt naar het doen van onderzoek binnen retail, dan is er wat mij betreft geen interessanter jaar geweest dan 2020. De snelheid waarmee alles op je afkwam was hoog en dat heeft de creativiteit van Q&A goed gedaan. Wij zeggen altijd dat wij onze klanten willen helpen om het elke dag beter te doen. Afgelopen jaar hebben we gemerkt dat onze klanten en partners ons ook écht hebben willen helpen als het even moeilijk was. Daar kijken we heel blij en dankbaar op terug.

Laten we hopen dat we ons volgend jaar weer moeten aanpassen aan de grotere klantstromen richting de fysieke winkel.