Onderzoek Q&A: Zwarte Piet index licht gedaald naar 86*
Amersfoort, 17 oktober 2014 – De discussie rondom Zwarte Piet gaat nog steeds verder en dat werd afgelopen week enorm versterkt vanwege de uitingen van supermarktketen Albert Heijn. Vorige week bleek al dat het geen verstandige zet is van winkelketens om het assortiment en de communicatie uitingen aan te passen. Nu blijkt uit het onderzoek van Q&A Research & Consultancy ook nog eens dat als Zwarte Piet helemaal zou verdwijnen, Nederlanders wel eens helemaal zouden kunnen stoppen met het vieren van het Sinterklaasfeest.
In Gouda wordt het team van Zwarte Pieten dit jaar versterkt door zowel Kaas Pieten als Stroopwafel Pieten. Maar liefst 64% van de Nederlanders vindt dit geen goed idee. Ook voor het moderniseren van de sinterklaasliedjes kan bijna drie op de vier (73%) Nederlanders geen begrip opbrengen.
Dat het moderniseren van het Sinterklaasfeest geen goed idee is blijkt wel uit het feit dat 38% van de Nederlanders aangeeft te stoppen met het vieren van Sinterklaas zodra Zwarte Piet verdwijnt. Mochten deze mensen daad bij het woord voegen, dan kunnen de speelgoedwinkels hun borst nat maken de komende jaren.
Toch blijkt men in Nederland in een week tijd al een stuk minder overtuigd van het feit dat Zwarte Piet zal blijven bestaan. Waar vorige week nog 95% van de Nederlanders met kinderen aangaf hun kinderen te blijven opvoeden met Zwarte Piet, is dat deze week gezakt naar 88%.
Stelling |
% eens of oneens |
Ik vind het goed dat het team van Zwarte Pieten in Gouda straks wordt versterkt met 'Kaas Pieten' en 'Stroopwafel Pieten'. |
64% oneens |
Het is goed als we in kleine stapjes overgaan op verschillende kleuren Pieten. |
12% eens |
Als Zwarte Piet verdwijnt zal ik geen Sinterklaas meer vieren in de toekomst. |
38% eens |
De traditie geleidelijk aanpassen is prima, maar het kost even tijd. |
22% eens |
*Zwarte Piet index is deze week gedaald van 87 naar 86. Dit is de index die weergeeft hoeveel procent van Nederland de voorkeur geeft aan de zwarte versie van Piet.
Bekijk de Pietographic van deze week!
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Ruim 2.100 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.