In 2012 werd nog een lichte stijging geconstateerd in de aanhangers van Moederdag. Echter is de daling van de jaren ervoor in 2013 weer doorgezet. Nog maar 61% (ten opzichte van 66% in 2012) van de Nederlandse consumenten doet iets aan Moederdag. Dit blijkt uit het onderzoek naar het gedrag van Nederlanders rond Moederdag dat is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.
Van de 61% die wat aan Moederdag doet, koopt 79% een cadeautje. Vorig jaar was dit nog 84% en er zal dan ook duidelijk minder besteed worden dan in 2012. Ook per afzonderlijk cadeau wordt er bezuinigd. Waar een gemiddeld cadeau voor de moeder in 2012 nog rond de €23,- kostte, zal dat in 2013 minder dan €21,- zijn.
Het bloemetje blijft meest populair
Wanneer men heeft aangegeven wel een cadeau te kopen voor de moeder, dan is dit in 48% van de gevallen een bloemetje. Wanneer het de schoonmoeder betreft, dan is dit aandeel zelfs 57%. Op de tweede plek staat een cosmeticaproduct en de top-3 wordt afgesloten door chocolade, bonbons of ander snoepgoed. Ten opzichte van vorig jaar is de cadeaubon fors gestegen (van 10% naar 16% in geval van eigen moeder). Vooral mannen en jongeren geven vaak een cadeaubon aan de moeder (respectievelijk 20% en 23%).
Bedankt mama!
Nog altijd wordt Moederdag het meest bestempeld als ‘commercieel’ (34%), maar steeds vaker vindt men het toch ‘een leuke dag om moeders te bedanken’. In 2011 werd dit laatste antwoord door 27% gekozen, in 2012 was dit 30% en in 2013 is dit antwoord door 32% van de Nederlandse bevolking gekozen.
Over het onderzoek
Het Moederdag onderzoek 2013 is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Bijna 1400 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.