Supermarktketen Albert Heijn introduceert AH Verpakkingsvrij: een nieuw concept waarbij klanten producten als muesli, pasta, broodbeleg, thee en noten in een herbruikbare zak of pot meenemen. Het initiatief moet het aantal wegwerpverpakkingen drastisch verminderen en past in de ambitie van Albert Heijn om in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken.
Hoe het werkt? Klanten wegen eerst de lege herbruikbare verpakking zonder product. Vervolgens vullen ze deze met één van de zeventig producten en printen ze een etiket waarmee ze afrekenen bij de kassa. Het concept is nu nog beschikbaar in een beperkt aantal winkels, maar moet komend jaar bij nog eens vijftig winkels terug te vinden zijn.
Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: “Samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen, dat is waar we met Albert Heijn voor staan. We stimuleren een gezonde levensstijl en willen de aarde beter achterlaten. Dat laatste doen we bijvoorbeeld door continu te kijken of we minder verpakkingsmateriaal kunnen gebruiken. Het mooie van dit concept is dat klanten producten gewoon in een eigen, herbruikbare verpakking kunnen meenemen en dat keer op keer. Ook kun je precies de hoeveelheid pakken die je nodig hebt. Zo zorgen we samen voor minder afval en minder verspilling.”