Stel ons je vraag

Retail Outlook Onderzoek 2023: wat verwachten retailers?

Artikelen 4 april 2023

Retailers moeten zich voorbereiden op een jaar van schaarste. Dit blijkt uit het Retail Outlook Onderzoek, dat inzichten biedt in de uitdagingen en impact hiervan op het komende retailjaar. De aanleiding voor dit onderzoek? De aanhoudende inflatie die tot steeds hogere kosten leidt. Omzetgroei lijkt dé uitweg voor de korte termijn uit het dilemma van schaarste. Retailers moeten zich daarom voorbereiden op een complex jaar vol prijsstijgingen, arbeidsmarktkrapte en stappen op het gebied van digitalisering en duurzaamheid.

Het onderzoek vond plaats in februari en maart 2023. In totaal deden er 108 respondenten mee aan dit onderzoek, verdeeld over vier omzetklassen in zowel food als non-food retail. In het rapport worden vrijwel alle resultaten zowel op totaalniveau als per omzetklasse gepresenteerd. De belangrijkste take-aways uit het onderzoek:

  • De thema’s duurzaamheid en arbeidsmarktkrapte hebben de hoogste prioriteit volgens deelnemende retailers;
  • Retailers moeten zich voorbereiden op schaarste van grondstoffen, energie en medewerkers, wat impact heeft op hun exploitatiemodel;
  • Retailers verwachten gemiddeld een omzetgroei van 2,8% in 2023, wat in de buurt van de inflatie ligt;
  • Retailers zijn over het algemeen goed in staat om in te spelen op stijgende inkoopprijzen, duurzaamheid en arbeidsmarktkrapte, maar niet alle ontwikkelingen worden op dezelfde manier ervaren;
  • Retailers zijn nog zoekende naar het formuleren en sturen op de juiste KPI’s bij thema’s waar de prioriteit hoog is.

Ontdek alle resultaten in het volledige rapport via ons Retail Outlook Platform.