Stel ons je vraag

Retail richting 2030

Blog22 november 2017

Door Francella ter Haar

Kun je je voorstellen dat er een onderzoeksvraag is die je maanden lang bezighoudt? Een vraag die ervoor zorgt dat er:

  • 2.200 consumenten in de leeftijd 12 tot 80 jaar gesproken worden;
  • vijftien experts geïnterviewd worden;
  • twee ronde tafelsessies met ondernemers plaatsvinden;
  • twee ronde tafelsessies met medewerkers plaatsvinden;
  • tientallen rapporten gelezen worden;
  • een online onderzoek onder medewerkers wordt gedaan;
  • een out-of-the-box sessie met zestien ruimdenkers plaatsvindt;
  • een reviewboard is samengesteld die vijf keer bijeenkomt om hun visie te delen;
  • twee internationale partijen gevraagd is hun kennis over internationale ontwikkelingen te delen.

Kan jij je het voorstellen? Ik wel! De vraag ‘Hoe gaat retail zich richting 2030 ontwikkelen?’ heb ik samen met mijn collega’s en INretail in de afgelopen maanden onderzocht. Een leuke, maar vooral uitdagende vraag. Want de ontwikkelingen in retail gaan razendsnel.

12 dominante Retail Shifts richting 2030

Het is onmogelijk om vandaag de dag te zeggen hoe retail er in 2030 uit ziet. We hebben helaas geen voorspellende gave. Maar op basis van het Retail DNA-model, dat het mogelijk maakt om ontwikkelingen te verklaren, hebben wij 12 Retail Shifts gedefinieerd. 12 Retail Shifts die impact gaan hebben op retail richting 2030. Hierbij is de vraag niet of deze Retail Shifts gaan plaatsvinden, maar wanneer. Snelheid is vandaag de dag namelijk de disruptieve factor. Uiteraard gaat er nog veel meer gebeuren dan deze 12 Retail Shifts, maar dit zijn de belangrijkste bewegingen die wij op dit moment zien.

Impact op de stakeholders

De belangrijkste vraag die misschien wel volgt na de Retail Shifts: wat betekent dit voor de markt en voor de marktspelers? Ook daar hebben wij bij stilgestaan. In het rapport Retail richting 2030 dat we naar aanleiding van het onderzoek hebben geschreven, vind je handvatten om grip te krijgen op de veranderende retail omgeving en wat de impact is op onder andere de retailer, de medewerker, vastgoed en logistiek.

Ben jij klaar voor 2030?

Deze Retail Shifts bieden retailers voldoende kansen. Aan de retail de taak om deze kansen te pakken. Bepaal welke Retail Shifts op jou van toepassing zijn en met welke jij vanaf vandaag al aan de slag wilt. Kom in beweging, want dat is hetgeen wat je moet doen om richting 2030 relevant te blijven voor de klant en om je positie te behouden of te vergroten.

Heb je vragen of wil je geïnspireerd worden over de inhoud van dit rapport? Neem dan contact met mij op via fterhaar@qanda.nl of 033-2454637.

Download het rapport Retail richting 2030 ‘Retail Rules’.