Binnen twee jaar verdwijnt 25 tot 30% van de non-food winkels
De impact van het coronavirus op retail non-food is groot. Net als het effect op winkelgebieden. In een grootschalige analyse onder consumenten, retailers, vastgoedeigenaren en gemeenten is gevraagd naar de verwachtingen voor de toekomst. De betrokken stakeholders schetsen een somber beeld: omzetten kelderen, veel winkels verdwijnen en de leegstand stijgt naar 19%.
Winkels zijn weer open. Het lijkt weer ‘ouderwets’ druk in de winkelstraten, maar schijn bedriegt. De omzetten in de retail zijn, in de meeste sectoren, nog lang niet terug op het oude niveau. De direct betrokkenen hebben grote twijfels of dit nog gaat gebeuren. Het gevolg van de coronacrisis is enorm. De verwachting is dat de leegstand het komende jaar van ruim 7% naar 19% zal stijgen. Dit blijkt uit ‘Retail postcorona – impactanalyse’: de rapportage dat inzicht biedt in het perspectief van de sector zelf. In opdracht van de Retailagenda, in samenwerking met INretail en de Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW), heeft retailadviesbureau Q&A per stakeholdergroep de verwachtingen voor de komende twee jaar in kaart gebracht. Vijf opvallende uitkomsten zetten we op een rij.
Uit het panelonderzoek onder 4.400 consumenten blijkt dat consumenten gemiddeld 30% minder vaak gaan shoppen zonder goed vaccin of medicijn. Minder winkelen in hun eigen woonplaats (-25%), maar gaan nog minder vaak shoppen in een andere gemeente (-39%). De fysieke winkel krijgt het daardoor een stuk minder druk. Tegelijkertijd hebben consumenten het gemak van online winkelen ontdekt. Ruim twee keer zoveel consumenten (35%) geven aan bij voorkeur online te kopen. Voor de coronacrisis was dit 16%.
Retailketens in non-food hebben de drukte in de winkelstraten enorm zien dalen. Van maart tot en met juni daalde het bezoek minimaal 35% en in sommige winkelgebieden wel 80%. De grote retailers geven aan dat de hoge huurprijzen in grote steden niet meer in verhouding staan tot de omzetten die nu nog gemaakt worden. Zij verwachten dat hier een huurdaling van 30% tot 40% noodzakelijk is om winstgevend te blijven. Maar ze geven ook aan dat dit niet voor elke retailer voldoende zal zijn. Het grootwinkelbedrijf denkt dat 20 tot 40% van de non-food winkels zal verdwijnen.
De grote daling in traffic zorgt ook bij de mkb-ondernemers in de non-food voor een enorm omzetverlies. 23% van mkb’ers boekte een omzetverlies van minimaal 50%. Daarnaast gaf 43% van deze groep aan een omzetdaling te hebben van 20 tot 50%. Veel winkels zullen in het komende jaar noodgedwongen moeten stoppen. Van de non-food mkb’ers met meerdere vestigingen verwacht een op de vijf zeker winkels te gaan sluiten. De coronacrisis is (deels) de reden van deze sluitingen. 21% van de mkb-ondernemers met één filiaal is onzeker over de toekomst en overweegt om te stoppen.
Vrijwel alle pandeigenaren (94%) verwachten dat vooral de binnensteden het hardst worden getroffen door de gevolgen van de coronacrisis. Zij denken dat gemiddeld 15% van de ondernemers in retail en horeca de komende 12 maanden verdwijnt. Als gevolg van de toenemende leegstand en het dalende bezoek aan winkels geven zij aan dat een huurdaling van 15% noodzakelijk zal zijn in de komende een tot twee jaar.
Gemeenten zitten grotendeels op dezelfde lijn als vastgoedeigenaren; zij verwachten dat gemiddeld 16% van de ondernemers in retail en horeca het komend jaar zal verdwijnen. Ook gemeenten maken zich grote zorgen om centrumgebieden. 67% van hen verwacht in deze gebieden meer leegstand dan voor de crisis. 58% van de gemeenten geeft aan dat door de impact van coronacrisis de detailhandelsvisie/centrumvisie op korte termijn moet worden herzien.
Op dinsdag 21 en woensdag 22 juli worden de belangrijkste resultaten van de impactanalyse in vier webinars gepresenteerd. Frank Quix van Q&A bepreekt per stakeholdergroep de belangrijkste resultaten. Hij gaat in gesprek Brigit Gerritse (programmamanager van de Retailagenda en directeur van NRW) en een gastspreker. De webinars duren circa één uur.