Door Frank Quix
Het nieuwe jaar is al zo snel weer oud. Het jaar is dit jaar begonnen, in ieder geval voor mij, met dat je niet eens meer gelukkig nieuwjaar mag wensen. Tenminste volgens de puristen onder ons, want de meesten gingen pas 7 januari weer werken en na Driekoningen mag blijkbaar niks meer.
Nou van mij mag het wel. Ik vind zelfs dat je mensen nog op 30 december alle geluk mag toewensen voor de volgende dag. Zo dachten we ook al over alle lekkernijen aan het einde van het jaar. We zijn heerlijk verwend door al onze klanten, dank daarvoor. We hopen dat we jullie goede voornemens voor het nieuwe jaar meteen een beetje hebben geprikkeld zo aan het begin van het nieuwe jaar met onze traktatie.
Een nieuw jaar vraagt ook om een nieuwe kijk op retail, tenminste dat vinden wij dan. Wellicht dat velen de afgelopen maanden bezig zijn geweest met de strategie richting 2020. Daarbij zal vaak gesproken zijn over disruptie en wat dat allemaal niet voor ons gaat betekenen. Ik kan me zelfs goed voorstellen dat er op menig directiekamer is geroepen “we moeten out of the box gaan denken”. Als kreet doet ie het goed, maar is een out of the box benadering wel zo goed om je naar een betere en leukere toekomst te leiden?
De afgelopen maanden ben ik een paar keer in China geweest. Op zoek naar het geheim achter Jack Ma’s New Retail. Na jaren naar San Francisco afreizen, begin ik nu begrip te krijgen van wat die Chinezen zo anders doen. Als je met onze blik naar de retail in China kijkt, zie je een paar zaken meteen. Wij praten over het laten samengaan van online en offline en noemen dat in de overtreffende trap dan maar OmniChannel, met belangrijkste observatie dat we nog steeds over kanalen kletsen. Niet in China, daar loopt alles namelijk heerlijk door elkaar. Waarom? Ze weten niet beter. Zij komen niet uit die box waar wij uitkomen, vanuit waar we alles erbuiten heerlijk verkennen en vervolgens indelen volgens de structuur die ook binnen de doos geldt.
Een tweede observatie heeft te maken met de splitsing van convenience en experience retail. Dat zijn in ons deel van de wereld twee verschillende vormen van retail. Ik snap het, het zijn andere momenten voor de klant met andere behoeften en we delen het nu eenmaal zo in. Waarom? Omdat we het zo geleerd hebben en altijd al zo deden. Weer steken we ons hoofd boven de doos uit, maar gebruiken we de bekende kaders van de doos ook daarbuiten. Niet de Chinezen, voor hen kunnen convenience en experience in een concept prima seamless samen gaan. Wellicht dat wij nog een keer door een of andere goeroe aangeleerd krijgen dat we ook aan consperience moeten gaan doen.
Die doos blijft maar in mijn hoofd zitten. Out of the box denken is waarschijnlijk de meest overschatte vorm van het verkrijgen van nieuwe inzichten. We moeten misschien die doos dicht laten en zelf weer gaan ontdekken wat er in moet zitten. Kijk niet langer van binnen naar buiten, maar van buiten naar binnen.
Heel lastig, maar wellicht de beste manier. Hoe kan het toch dat die Chinezen dat wel doen? Ik heb er al een poosje op zitten broeden. Zou het hun Chinese traditie zijn van Yin en Yang? Zaken die ogenschijnlijk onverenigbaar zijn met elkaar verenigen. Succes in de nieuwe tijd met een nieuwe kijk.
Auteur:Frank Quix