Door Evelijn Vissers
Geen reizen. Geen retailtours. Geen retailinspiratie? Zeker wel! Ondanks corona openen retailers inspirerende nieuwe concepten. En noodgedwongen schieten creatieve aanpassingen op bestaande concepten uit de grond. De impact van corona op retail is groot. Hoe heerlijk is het om juist in deze tijd meegenomen te worden in een virtueel rondje om de wereld langs de meest inspirerende must sees?
Meer dan ooit moeten retailers veiligheid en gemak bieden. Met een rondtrekkende eenpersoonswinkel en een supermarkt in de Efteling speelt Spar op ludieke manieren in op de pandemie. Hoe voeg je aan veiligheid en gemak een ultieme klantervaring toe? Gloednieuwe concepten in Amsterdam laten het zien. Consumenten kunnen hun hart ophalen in het House of Rituals met exclusieve collecties, een restaurant en komende zomer zelfs een spa. WE Fashion opende in zware tijden voor de modebranche een gloednieuw winkelconcept vol smart technology en Lynk & Co koos onze hoofdstad voor zijn eerste Europese ‘club’. Geen showroom, maar een verzamelpunt voor liefhebbers van het Chinese automerk aan het Rokin. Retail in Nederland staat zeker niet stil!
Wat gebeurt er over de grens? Steeds meer retailers kiezen voor duurzame oplossingen. Denk aan de Zweedse tweedehandswinkel van IKEA, hoe het Franse Veja in een militaire kazerne hun duurzame visie vertaalt en de herbruikbare verpakkingen van het nieuwe Zwitserse Deli’Vrac. Corona werkt daarnaast vaak als versneller voor de omnichannelstrategie. Zo introduceerde Walmart onlangs een eigen abonnementsservice als reactie op Amazon Prime. Een van de meest innovatieve Braziliaanse spelers, Magazina Louisa, lanceert in hoog tempo initiatieven op het gebied van social sales en de ondersteuning van kleine retailers tijdens corona. En in Canada ontvangen consumenten een notificatie in de app van Grocery Neighbour wanneer de rondrijdende supermarkt in de buurt is. En dit is natuurlijk slechts een greep van wat er gebeurt.
Samen met onze internationale partners van de Ebeltoft Group monitoren wij dagelijks wat er gebeurt in de retailwereld. Reizen is nu lastig. Toch een inspirerende start van 2021 maken met je team? Ik neem je graag mee op een virtuele retailtour langs concepten die relevant zijn voor jouw formule. Neem gerust contact met me op!