Zalando wil het duurzaamheidsbeleid in de mode-industrie verder opschroeven en doet dit door een samenwerking aan te gaan met de Sustainable Apparel Coalition (SAC) en Higg Co. De grote online retailer maakt als eerste gebruik van de nieuwe duurzaamheidsbeoordeling van SAC. Hiermee verplicht Zalando hun partners om aan deze nieuwe beoordeling te voldoen als voorwaarde om op het platform te mogen verkopen. Daarnaast gaat de online mode retailer ook kijken naar welke uitdagingen er liggen in de mode-industrie door duurzaamheidsgegevens van alle merken en partners te verzamelen. Om als merk op het Zalando-platform te mogen verkopen dienen de bedrijven dus gegevens bekend te maken over hun productieketen. Met de Higg Brand & Retail Module wordt er dan vervolgens gekeken naar normen over eerlijke lonen, mensenrechten en CO2-uitstoot.
Zalando wil met het opschroeven van hun duurzaamheidsbeleid de lat hoger leggen en als eerste handelen door hun partners te stimuleren om duurzame issues aan te pakken. Volgens de online retailer kan de Higg Brand & Retail Module hen hierbij helpen door constant hun ethische standaarden te verbeteren zodat er vanaf 2023 alleen nog met merken wordt samengewerkt die voldoen aan de duurzame standaarden.