Stel ons je vraag

Insights

From facts to action

Advies op basis van feiten. Met deze input geven we antwoord op jouw retailvraag. Dat kunnen vragen zijn als ‘Hoe genereer ik meer traffic?’, ‘Wie is mijn doelgroep?’ of ‘Hoe verbeter ik mijn conversie’? Maar Ook ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn klant- of medewerkerstevredenheid stijgt’? Inzicht in de markt, je klanten en de doelgroep is dan essentieel. Op basis van onze expertise in retail kunnen we je helpen om de juiste inzichten te verzamelen en deze te vertalen naar concrete actiepunten. Welke retailvraag heb jij voor ons?

Products

Customer Insights

De bekendheid en indrukken van je organisatie in beeld. Hoe tevreden en loyaal zijn jouw klanten?

Meer informatie

Market Insights

Inzicht in de wensen en behoeften in jouw markt. Waar liggen de kansen binnen je doelgroep?

Meer informatie

Store Insights

Verzamel inzichten over jouw (web)winkel. Welke ervaring hebben klanten met de fysieke winkel of webshop?

Meer informatie

Marketing Insights

Ontdek het effect en de impact van jouw campagne of nieuwe winkelconcept. Wat zijn jouw sterke punten en verbeterpunten?

Meer informatie

Onze Insights klanten

ABN AMRO Action Adyen
AKO Chrysal De Goede Visuele Communicatie
Deloitte FSIN GAMMA
Independer INretail Intratuin
La Place Lucardi Miele
Only for Men Primera SalesForce
SPAR Welkoop Zeeman

Onze onderzoeksmethoden

Elke dag een beetje beter presteren? Haal het maximale uit het onderzoek. Bij Q&A Retail bieden we je maatwerk: bij elke vraag de juiste onderzoeksmethode.

Een efficiënte manier om een grote groep respondenten te ondervragen. We maken daarbij gebruik van ons eigen onderzoeksysteem en consumentenpanel in zes Europese landen. Liever onderzoek doen onder je eigen klanten? Ook dat is mogelijk!

Voordelen:

  • Snel & efficiënt veel informatie verzamelen;
  • Groot bereik: een grote groep respondenten tegelijk ondervragen;
  • Waarborging van objectiviteit waardoor antwoorden nauwelijks beïnvloed worden;
  • Mogelijkheid tot uitvoeren van diepgaande analyses.

Nadelen:

  • Het ontbreken van diepgaande achterliggende motivatie;
  • Bepaalde doelgroepen lastig te bereiken.

Verzamel diepgaande informatie over een onderwerp naar keuze. Ontvang inzicht in de mening of achterliggende motivaties van de consument. Eén van onze retailexperts leidt, op een externe locatie of online, het gesprek met een groep van 6-8 personen.

Voordelen:

  • Brainstormen in groepsvorm genereert nieuwe ideeën;
  • Deelnemers hebben niet alleen het gesprek met de interviewer, maar juist met elkaar;
  • Achterhalen van de motivatie van de deelnemers;
  • Weinig invloed van buitenaf.

Nadelen:

  • De achterliggende motivatie per deelnemer wordt minder uitvoerig besproken;
  • Mogelijke beïnvloeding en dominantie van deelnemers.

Verzamel achterliggende informatie door één-op-één interviews. Zo achterhaal je de kennis en de achtergrond van de respondent. In deze diepte-interviews gaat het vooral om de beleving en het gedachteproces. De duur van het interview varieert van 30 tot 60 minuten en kan telefonisch of op locatie.

Voordelen:

  • Het doorvragen naar achterliggende motivaties, gedachten en ideeën;
  • De mogelijkheid tot het aanscherpen van de vraagstelling tijdens het interview;
  • Door de persoonlijke aanpak voelt een geïnterviewde zich meer op zijn gemak waardoor oprechte input verzameld wordt.

Nadelen:

  • Mogelijke (onbewuste) beïnvloeding van interviewer;
  • De respondent wordt alleen door de interviewer uitgedaagd voor nieuwe ideeën;

Ontdek de ervaring en beleving van de respondent op het juiste moment, bijvoorbeeld na een bezoek aan een winkel(centrum). De interviewer neemt de respondent mee in een gestructureerde vragenlijst van maximaal vijf minuten.

Voordelen:

  • Het spreken van respondenten op de juiste locatie én op het juiste moment;
  • Het ontvangen van directie input;
  • Mogelijkheid tot registratie van non-verbale reacties;
  • Het toelichten van de vragen door de interviewer.

Nadelen:

  • Bereidheid om deel te nemen varieert per project;
  • Respons is sterk afhankelijk van weer, locatie en traffic;
  • Kort tijdsbestek: hoeveelheid vragen is beperkt.

Het verzamelen van feitelijke en praktische informatie over een gewenst onderwerp. Dit voorkomt onnodig onderzoek en helpt ons om de onderzoeksfase in te richten en thema’s te bepalen.

Voordelen:

  • Snel & efficiënt meer kennis krijgen over een bepaald onderwerp;
  • Kostenbesparend: met meer voorkennis kun je het onderzoekstraject beter inrichten.

Nadelen:

  • Beschikbare informatie verschilt sterk per onderwerp en per sector;
  • Soms te gedateerd of te algemeen waardoor het niet bruikbaar is voor jouw onderzoek.

Interactief en intensief aan de slag met een onderwerp naar keuze. Respondenten sluiten aan bij het online platform waar zowel één-op-één als in een groep vragen worden gesteld. Daarnaast worden er opdrachten gegeven die binnen 3-5 dagen moeten worden uitgevoerd.

Voordelen:

  • Het achterhalen van diepgaande achterliggende motivaties;
  • Deelnemers hebben niet alleen het gesprek met de moderator, maar ook met elkaar;
  • Het gebruik van beeldmateriaal zoals foto’s, video’s en screenshots ter verduidelijking.

Nadelen:

  • Tijdsintensief aangezien de community meerdere dagen actief is.

Het structureel meten van klanttevredenheid met onze reviewtool Shopfeedback. Met deze tool verzamel je snel én eenvoudig de klantervaringen op filiaalniveau. Je krijgt hierbij niet alleen inzicht in de cijfers, maar ook in het verhaal achter de cijfers. Via een online dashboard heb je continu inzicht in de sterke- en verbeterpunten per filiaal en kom je, indien gewenst, in contact met klanten.

Voordelen:

  • Inzicht in de prestaties op diverse aspecten per filiaal;
  • Eenvoudig in contact komen met (on)tevreden klanten;
  • Real-time inzicht in een compleet dashboard;
  • Snel te implementeren;
  • Meerdere uitbreidingsmogelijkheden als het bouwen van een vast klantenpanel en koppeling met reviewplatformen.

Nadelen:

  • Response afhankelijk van automatisering en betrokkenheid van eigen medewerkers;
  • Beperkte hoeveelheid vragen.

Insights cases

Sportfocus 2019

INretail

"We waren zeer positief verrast door de onderzoeksresultaten waarmee Q&A in ons Sportfocusonderzoek 2019 naar voren kwam. Maar nog enthousiaster waren wij over de oplossingsrichtingen die in het rapport aangegeven worden waar ondernemers direct mee aan de slag kunnen."

Marktpositie

Shimano

"Q&A heeft ons geholpen onze vraagstukken over de markt te vertalen in een onderzoek en heeft dit naar wens uitgevoerd. Een van de redenen om voor Q&A als onderzoekspartner te kiezen, was de mogelijkheid om nauw bij de aanpak van het onderzoek betrokken te zijn."

Klantperceptie

America Today

"Inzicht in de doelgroep is heel belangrijk voor ons en het was dan ook heel fijn dat Q&A kon helpen om dit inzicht te krijgen. Q&A was flexibel in de opzet en invulling van het onderzoek en dacht goed mee over de praktische toepasbaarheid van de resultaten."

Welke retailvraag heb jij?

Laat het ons weten