Stel ons je vraag

Vision & Strategy

Vision & Strategy

Veranderende omstandigheden, ontwikkelingen en dynamiek in de retail vragen om een strategische benadering. Een duidelijke visie op hoe retail zich ontwikkelt vormt de basis voor strategievorming. Eenmaal bepaald kan de retailstrategie doorvertaald worden naar de customer touchpoints en de retailmix om jouw organisatie klaar te stomen voor de toekomst.

Retailvisie

We bouwen samen aan een retailvisie. Het bevat jouw toekomstbeeld van retail en beschrijft hoe wij de (toekomstige) retailwereld voor ons zien. We brengen trends en ontwikkelingen in kaart waar jij op in moet spelen. Deze visie vormt de basis van een succesvolle strategie en moet regelmatig aangescherpt worden om succesvol te blijven.

Retailstrategie

Een snel veranderende omgeving en sterk bewegende concurrentie – dat vraagt om antwoorden. Het ontwikkelen en onderhouden van een strategie is daarbij een voorwaarde. De totstandkoming van een succesvolle retailstrategie bestaat uit de volgende stappen:

  • Interne en externe analyse: wat is mijn retailvisie en welke plek wil ik innemen?
  • De marktsegmentatie en doelgroepkeuze: wie wil ik graag als klant hebben?
  • Het merkenbeleid en de positionering: wat wil ik voor de klant betekenen?
  • De kanaal- en formatstrategie: hoe ga ik de klant bedienen?
  • Het locatiebeleid: waar ga ik de klant bedienen?

Als de retailstrategie is vastgesteld, komt het tactisch retailmarketingbeleid aan de orde. Dit omvat de consistente doorvertaling naar beleid ten aanzien van locatie, communicatie, presentatie, assortiment, prijs & promotie en personeel.

Het is mogelijk om alle stappen langs te gaan, maar dat hoeft in de praktijk lang niet altijd. Steeds meer organisaties gaan over tot het jaarlijks opstellen van aanpassingen, waardoor de strategische aanpak een continu proces wordt. We bepalen graag samen met jou waar we starten en welke stappen doorlopen moeten worden.

Hulp nodig bij het ontwikkelen van je visie en strategie?

Neem contact met ons op