Black Friday: wie wint?

Persberichten 13/12/2018

Amersfoort 13 december 2018 – Sinds vorig jaar is Black Friday definitief over komen waaien naar Nederland. Wat is daar een jaar later de uitwerking van? Rekenen mensen erop? Kopen ze meer? Wat betekent het voor de drukte bij (web)winkels en postbezorgers rond Sinterklaas en kerst? De impact is in ieder geval groot blijkt uit onderzoek van Q&A.

Consument profiteert, winkels niet

Zo’n 30% van de Nederlandse consumenten heeft gebruik gemaakt van een actie rondom Black Friday en/of Cyber Monday. Een groot succes dus, maar voor wie eigenlijk? Het lijkt erop dat het met name de consument is die hiervan profiteert. Driekwart van de mensen die geprofiteerd hebben van een actie geeft namelijk aan dat ze hier geld mee besparen, omdat ze de producten anders ook wel gekocht zouden hebben. Het resterende kwart van de koopjesjagers geeft aan dat ze juist méér geld uitgeven, omdat ze nu meer kopen dan ze anders gedaan zouden hebben.

Sinterklaas en Kerstman lachende derde

Black Friday is in Nederland inmiddels een begrip, daarom gaan we er met z’n allen ook op rekenen. Ruim 60% van de mensen die iets gekocht hebben tijdens de Black Friday periode zou de aankoop al eerder gedaan hebben als Black Friday er niet was. Aankopen worden uitgesteld. Aan de andere kant zijn er ook mensen die de decemberaankopen naar voren halen, vanwege de hoge kortingen. Bijna 30% van de Black Friday-consumenten heeft een sinterklaascadeau gekocht en ruim 25% deed alvast een aankoop voor kerst. Consumenten schatten in dat ze dit jaar maar liefst 27% van de bestedingen voor kerst tijdens de Black Friday periode hebben gedaan en vorig jaar 14%. De groei is enorm.

Breinbreker voor pakketbezorgers

De Nederlandse pakketbezorgers hebben eigenlijk al uitdagingen genoeg. Ze hebben nog steeds te maken met groeiende internet verkopen en de aangekondigde stakingen zullen ook een negatief effect hebben. Met Black Friday komt daar weer een uitdaging bij. Aankopen zijn meer geconcentreerd in een korte periode en daarmee wordt de piekbelasting hoger. Dit heeft geresulteerd in erg veel sinterklaascadeaus die te laat bezorgd zijn, ongeveer 9%. Enige positieve hieraan is dat ze het met kerst wellicht makkelijker gaan krijgen.

Ons adres

Q&A
Printerweg 22
3821 AD, Amersfoort

Neem contact op

+31(0)33-2454637
info@qanda.nl

+32 478 99 15 82

werner@qandainsights.be

Contact pagina

Agenda

  • WRC retailtour @Amsterdam 13 mei 2019
  • Presentatie INEUROP @Marseille 13 mei 2019
  • World Retail congress @RAI, Amsterdam 14 mei 2019

Bekijk de volledige agenda

Volg ons