Amersfoort 9 mei 2018 - De aandacht voor Moederdag wordt steeds minder. Dit jaar doet nog maar iets meer dan de helft van de Nederlanders aan Moederdag, terwijl dit vorig jaar nog 57% was. Wat valt daarin op? Consumenten voelen zich steeds iets minder verplicht om wat aan Moederdag te doen. 42% van de ondervraagden denkt dat hun moeder veel waarde hecht aan Moederdag.
De consumentenbestedingen voor Moederdag nemen wel een paar procent toe. Echter omdat het aantal mensen dat koopt is gedaald, zullen de totale bestedingen rond Moederdag naar verwachting met 3% tot 4% dalen.
Zoals altijd worden bloemen nog steeds het meest gekocht. Het aandeel consumenten dat de bloemen online koopt is stabiel, maar men is wel veel meer te spreken over de kwaliteit van de bloemen. Zo raadt 76% van de Nederlanders anderen aan om bloemen online te bestellen. De verwachting is dan ook dat het online bestellen van bloemen in de komende jaren (sterker) zal toenemen.
Wat dit jaar ook naar voren kwam is dat 9% van de mensen die iets koopt, iets koopt naar aanleiding van een advertentie over Moederdag. Deze inspiratie komt grotendeels uit de huis-aan-huis folder.
Over het onderzoek
Het onderzoek naar Moederdag is uitgevoerd door Q&A. Ruim 1.200 Nederlandse consumenten hebben deelgenomen aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd.