Japan – een blik op retail in het verre oosten

Blog 09/05/2018

Door Gerben van Eijk

“Irasshaimase!” galmt het door de winkel, gevolgd door een echo van de overige werknemers “Irasshaimase!, Irasshaimase!”. Een tijdje geleden was ik op reis in Japan en als je daar ooit geweest bent dan zal dit je bekend in de oren klinken. Je wordt welkom geheten in een winkelvestiging.

Normaal vind je mij achter de creatieve schermen bij Q&A. Ondanks dat ik achter de schermen werk, is retail dagelijks onderdeel van mijn werk. Dus ik betreed ditmaal tijdelijk het podium om mijn creatieve blik op een stukje van de Japanse retail met jullie te delen.

Ik wilde al een lange tijd naar Japan, dus ben ik uiteindelijk het wat, waar en hoe gaan uitzoeken. Na het plannen van de grote penseelstreken, heb ik veel ruimte overgelaten voor dingen die ik ter plekke tegen zou komen. Ik ben van mening dat als je alles inplant er geen ruimte over blijft om de reis zelf te ervaren.

Japans? Makkie!

Ik moet eerlijk toegeven dat mijn Japans slechter is dan het gemiddelde Engels van een Fransman. Gelukkig zijn ze in Japan erg visueel ingesteld. Als je door een straat met eettentjes loopt zie je alle perfecte plastic replica gerechten al in de etalage staan. Bij binnenkomst – “Irasshaimase!” - kan je bestellen via een automaat met behulp van plaatjes. Dat kennen we hier wel van die grote fast food keten, maar daar zie je het bijna overal! Persoonlijke service daar gelaten, maakt dit het proces wel heel erg snel, makkelijk en toegankelijk voor iemand die de taal niet kent.

Dergelijke automaten vind je overigens niet alleen binnen. Van hier tot Tokyo staan er, met verfrissende drankjes gevulde, ‘vending machines’. Toen ik zwoegend na twaalfduizend traptreden bovenaan bij de Fushimi Inari Shrine kon genieten van een koud drankje kreeg ik diep respect voor iedereen die deze automaten moet bijvullen, want leeg zijn ze nooit...

Respect! Het streven naar perfectie.

…Over respect gesproken. In Japan lijkt het alsof respect ze met de eetstokjes ingegeven wordt. Het begint met groeten – “Irasshaimase!” - en buigen, maar het is ook terug te vinden in veel handelingen die ze daar uitvoeren, zo ook in de winkelstraat. Als je oplet, zie je dat vrijwel elke taak op harmonieuze wijze wordt uitgevoerd, waarbij men streeft naar perfectie. Van het inpakken van een product (het eindresultaat lijkt wel een cadeau van een stockfoto) tot het klaarmaken van een € 80,- steak (je mag zelf het stuk premium vlees kiezen, de chef bereidt het gerecht ter plekke op extreem bekwame manier voor). Dat is wel even wat anders dan slecht gevouwen cadeaupapier en een bord met een simpele “eet smakelijk”. Het is moeilijk uit te leggen, maar erg mooi om te ervaren. Je zou bijna kunnen zeggen dat het een reis is met perfectie als bestemming.

Ik ga terug naar huis en neem mee…

Als ik terug kijk op mijn reis dan is het leukste toch het ervaren van de reis zelf. Soms moet je even afstand nemen van de bestemming en genieten van de journey. Gelukkig kan ik ‘het ervaren’ makkelijk meenemen in mijn werk, het creëren is namelijk mijn passie.

Daarnaast ben ik erg onder de indruk geraakt van het diepe respect dat de Japanners hebben voor hun werkzaamheden en elkaar, dit neem ik graag mee voor in mijn leven en mijn werk. Sterker nog, ik denk dat iedereen daar wat meer aandacht aan zou kunnen besteden, daar wordt alles net een beetje beter van.

Ons adres

Q&A
Printerweg 22
3821 AD, Amersfoort

Neem contact op

+31(0)33-2454637
info@qanda.nl

+32 478 99 15 82

werner@qandainsights.be

Contact pagina

Agenda

  • Retailtour Milaan 8 nov 2018
  • Retail Executive trip China 18-24 nov 2018
  • Next Retail Generation Event, Riviera Maison Amsterdam 29 nov 2018

Bekijk de volledige agenda

Volg ons