Amersfoort, 11 mei 2017 – De aandacht voor de moeders in Nederland heeft het laagste punt in jaren bereikt. Sinds Q&A onderzoek naar Moederdag doet is het percentage dat iets aan Moederdag doet voor het eerst onder de 60% gedoken. Gelukkig wordt er per persoon wel iets meer uitgegeven.
Van de mensen die wel iets aan Moederdag doen, geeft een groter aandeel aan dat ze iets zullen kopen voor hun moeder. Daarbovenop komt nog dat de gemiddelde besteding per persoon iets zal toenemen. Alles bij elkaar is de verwachting dat de totale uitgaven in Nederland daardoor met twee tot vier procent zal stijgen.
Net als vorig jaar is het noemenswaardig dat er meer en meer bloemen via internet gekocht worden. Het toenemende vertrouwen in een vers kwalitatief bloemetje wordt niet beschaamd door de webshops. Dit jaar raden veel meer mensen het anderen aan om online te kopen en ook iets meer mensen geven aan dat ze verwachten de volgende keer wederom online te bestellen. Online bestelde bloemen krijgen nog wel steeds het label ‘duur’ opgeplakt.
Over het onderzoek
Het onderzoek naar Moederdag is uitgevoerd door Q&A. Ruim 1.400 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.