Onderzoek Q&A: Dalende populariteit Vaderdag zet voort
Amersfoort, 12 juni 2013 – Voor het eerst is het aantal Nederlanders dat iets aan Vaderdag doet gedaald tot onder de 50%. In 2011 vierde nog 58% van de consumenten Vaderdag. Na een daling tot 55% in 2012 wordt de feestdag dit jaar maar door 47% van de consumenten gevierd. Dit is 14 procentpunt minder dan bij Moederdag het geval was.
Van alle Nederlanders die iets aan Vaderdag doen, zal 62% een cadeautje kopen. De cadeautjes zijn met name populair bij de jongere consumenten. Naarmate men ouder wordt, brengt men vaker alleen een bezoekje. Gemiddeld koopt Nederland bijna 2 cadeautjes voor de vader (1,82) en in totaal wordt hieraan ongeveer € 22,- besteed. In vergelijking met vorig jaar zit hier vrijwel geen verschuiving in.
Wanneer er cadeaus worden gekocht, is dit in 79% van de gevallen voor de vader en in 29% van de gevallen voor de partner. Het meest populaire cadeau voor zowel de vader als de partner is een parfum of verzorgingsproduct (respectievelijk 26% en 30%). Boeken en muziek nemen duidelijk in populariteit af.
In vergelijking met vorig jaar wacht men langer met het kopen van cadeaus. Dit jaar had 42% van de Nederlanders de cadeaus een week van te voren al in huis. Vorig jaar was dit 54%. Met name gespecialiseerde winkelketens, bouwmarkten en tuincentra zullen rond deze dagen meer bezoekers kunnen verwachten. In vergelijking met vorig jaar zijn vooral de bouwmarkten en tuincentra een stuk populairder geworden.
Dit jaar verwachten 39% van de vaders een cadeau te krijgen voor Vaderdag. Daarbij denken ze mee met de portemonnee van de kinderen. Waar zij vorig jaar namelijk nog het liefst een parfum of een verzorgingsproduct kregen, willen ze dit jaar het liefst een (zelfgemaakte) kaart of tekening.
De algemene mening over Vaderdag is in vergelijking met vorig jaar nauwelijks veranderd. In 38% van de gevallen vindt men het nog altijd maar een commerciële aangelegenheid. Aan de andere kant vindt 22% het toch een leuke dag om vaders te bedanken.
Over het onderzoek
Het Vaderdag onderzoek 2013 is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Ruim 1200 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.