De Amerikaanse e-commercegigant Amazon heeft in Londen een eerste eigen kapsalon geopend. De 'Amazon Salon' is ongeveer 140 m² groot en goed gevuld met Amazon-technologie en -producten. Plannen om het concept verder uit te breiden zijn er nog niet - naar eigen zeggen is de salon "een plek waar we met de sector kunnen samenwerken om nieuwe technologieën uit te testen".
Klanten kunnen in de twee verdiepingen tellende salon via 'augmented reality'-technologie experimenteren met verschillende haarkleuren en -stijlen. Ze kunnen via Amazons 'point and learn'-technologie ook in het almaar groeiende aanbod beauty-producten rondneuzen. Via een digitaal scherm kiezen ze dan een product aan, waarover vervolgens informatie en video's getoond wordt. De producten kunnen ook direct gekocht worden: een QR-code leidt de klant uiteindelijk naar de betaalpagina in de webwinkel.
Iedereen is welkom in de 'Amazon Salon', ook bezoekers die geen Prime-lid zijn. Uiteraard heb je wel een Amazon-account nodig om producten aan te kopen. In tegenstelling tot de kassaloze winkels van Amazon, zal de kapsalon niet uitgerust zijn met 'just walk out'-technologie en moeten klanten 'gewoon' afrekenen bij de kassa.