Raak geïnspireerd door innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst - welke breaking brands gaan jou inspireren? Deze maand staat in het teken van de trend Sustainable Practices, met cases van Albert Heijn, Bocage en BuyMySell.
Consumenten zijn tegenwoordig bewuster dan ooit en worden een steeds groter en mondiger segment van de bevolking. Het implementeren van sustainable practices heeft alles te maken met het tonen van sociale verantwoordelijkheid en het benadrukken van een ethisch, eerlijk en verantwoordelijk bedrijf. Het betekent verantwoordelijkheid nemen door naar eer en geweten te handelen, in de hele waardeketen streven naar milieuvriendelijk produceren en verantwoorde producten en diensten aanbieden. Consumenten zoeken steeds meer aansluiting bij merken en retailers die hun waarden delen. Retailers maken op een dieper niveau contact met consumenten om hen zo het gevoel te geven dat ze bijdragen aan een groter doel wanneer ze bij hen kopen.
Welke breaking brands spelen hier goed op in? Leer van Albert Heijn, Bocage en BuyMySell.
#1 Albert Heijn – Nederland
Albert Heijn heeft de missie om klanten elke dag gezonder te laten eten door hoge doelen te stellen, bijvoorbeeld het verlagen van het suiker- en zoutpercentage in alle producten. Hun campagne in 2020 is gericht op kinderen en hun gezinnen. Bij de kassa van de supermarkt kunnen kinderen hard-copy kaarten krijgen en verzamelen voor een kaartspel met een fruit- en groentethema. Aan dit kaartspel is een app gekoppeld, vol met online spelletjes en uitdagingen. Zo kunnen ze hun klasgenoten of ouders uitdagen door gezonde maaltijden te koken en daar een foto van te uploaden. Naast kookuitdagingen zijn er ook andere challenges om kinderen in beweging te krijgen, zoals het opnemen van korte dansjes die erg lijken op de populaire TikTok-danstrends. Deze campagne laat zien hoe supermarkten een win-winsituatie kunnen creëren door gezonde voeding vanaf zeer jonge leeftijd aan te moedigen en loyaliteit aan hun winkels te stimuleren. Het is een innovatief en kosteneffectief voorbeeld van meer Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).
#2 Bocage – Frankrijk
Al meer dan 50 jaar staat de Franse fabrikant Bocage bekend om zijn expertise en knowhow als schoenmaker. Balancerend tussen traditie en innovatie is het merk erin geslaagd om zich aan te passen aan de nieuwe milieuvriendelijke trend en tegelijkertijd zijn erfgoed te behouden. In 2018 lanceerde het merk een verhuurservice genaamd 'L'Atelier Bocage' waarmee zijn klanten elke twee maanden een nieuw paar schoenen kunnen huren. Het jaar daarop creëerde Bocage 'Comme Neuves' - een herstelde lijn schoenen van de gehuurde paren van 'l'Atelier Bocage'. Gereinigd, gedesinfecteerd en opnieuw gevormd in Bocage's fabriek in Montjean-sur-Loire, zijn deze vernieuwde paren 'comme neuves' en worden verkocht tegen met vijftig procent korting. 'Comme Neuves' kan worden gezien als de harmonisatie tussen traditie en moderniteit. Het merk biedt klanten de kans om nieuwe, milieuvriendelijke gewoonten aan te nemen.
#3 BuyMySell – Romania
BuyMySell is een app waarmee consumenten recyclebare materialen direct aan inzamelaars en recyclingbedrijven kan aanbieden. Mensen die van hun afval af willen, kunnen de hoeveelheid en het materiaal dat ze hebben via de app aanbieden, waarna particulieren/bedrijven erop kunnen bieden. Er zijn twee soorten accounts: Koper en Verkoper. De app heeft ook een component waar lokale producenten fruit en groenten kunnen verkopen, waarmee men ook direct de lokale gemeenschap steunt. De app moedigt mensen aan om te recyclen door het proces van het verkopen van recycleerbare materialen te vergemakkelijken. Het maakt het proces simpel voor de mensen die al recyclen en het moedigt ook andere mensen aan om te recyclen door hen de kans te bieden om er winst uit te halen.