Raak geïnspireerd door innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst - welke breaking brands gaan jou inspireren? Deze maand staat in het teken van de trend Extreme Convenience, met cases van Mago Clever, Monoprix and Box by Posti.
EXTREME CONVENIENCE: SEAMLESS RETAIL, TECHNOLOGY FRICTION, ELIMINATES PAIN POINTS, ON-DEMAND
De moderne consument is druk en het tijdperk van naadloze en frictieloze retail is aangebroken. Frictie in de customer journey zorgt ervoor dat klanten geen producten kopen. Retailers willen dit voorkomen door middel van technologie, abonnementen, bezorging en ophalen te gebruiken en daarbij de dagelijkse werkzaamheden te stroomlijnen.
#1 MAGO CLEVER – POLEN | IN-STORE CHECK-OUT SYSTEEM, TIJDBESPAREND, EFFICIËNT
Met de mobiele zelfscankassa "Clever" heeft Mago een wagentje ontwikkeld waarmee de klant het hele winkelproces kan doorlopen, van productselectie tot zelfscannen en betaling. De klant activeert de wagen door een QR-code te scannen met zijn smartphone en zijn eigen boodschappentas eraan te bevestigen. Met behulp van de scanner op de wagen kan de klant de gewenste producten scannen, details en de prijs van de producten zien en ook productaanbevelingen krijgen van de winkel. Zelfs een leeftijdscontrole voor bijvoorbeeld alcoholische dranken wordt door de technologie mogelijk gemaakt. Verse producten worden direct in de boodschappentas gewogen met behulp van een ingebouwde weegschaal. Voor de betaling heeft de klant de keuze om dit via de mobiele telefoon te doen of via een van de zelfscankassa's in de winkel. Mago's mobiele self-checkout systeem combineert de voordelen voor winkeliers en consumenten. Naast het geboden gemak voor de klant, kunnen retailers hun operationele kosten voor personeel minimaliseren en profiteren van up- en cross-selling mogelijkheden.
#2 MONOPRIX – FRANKRIJK | CITY STORE, HYBRIDE CONCEPT
Monoprix is een toonaangevende keten van gemakswinkels in Frankrijk. Met het nieuwe 5.600 m² grote project "Grand magasin pour tous" wil Monoprix een bestemmingswinkel worden die alle Parijzenaars aantrekt. Het doel is om waarde terug te geven aan het product, de winkel en de winkelier door zich te richten op het verbeteren van de ervaringen van klanten in de winkel en een plek te blijven waar kwaliteit samengaat met geweldige prijzen. In dit hybride concept biedt Monoprix een selectie van producten en diensten aan die aansluiten bij de behoefte van de stedelijke consument. Zo is één ruimte is gewijd aan een gezonde levensstijl waar alle yoga-, gezonde snacking- en welzijnsproducten te vinden zijn, terwijl een andere ruimte gewijd is aan voeding met een bakkerij, een traiteur, een vis- en een vleesmarkt. Ook kunnen klanten een 'ontspanningsruimte' vinden waar ze bijvoorbeeld koffie kunnen drinken of lunchen. In het midden van de winkel is een openbaar plein gecreëerd dat functioneert als een ontmoetingsplaats. Aan duurzaamheid wordt ook aandacht besteed: dankzij een partnerschap met Selency worden er tweedehands decoratieartikelen aangeboden op de woonafdeling. Wat digitale integratie betreft, biedt het merk al enige tijd snelle bezorg- en Click & Collect-diensten aan en gaat het nog efficiënter te werk door connected winkelwagentjes te introduceren (in samenwerking met de start-up KNAP) waar klanten hun producten kunnen scannen en direct op het schap van het wagentje kunnen betalen.
#3 BOX BY POSTI - FINLAND | MULTIFUNCTIONEEL POSTKANTOOR, NAADLOZE ERVARING
"Box" is een licht en modern ingericht zelfbedieningspostpunt waar Finse consumenten hun online bestellingen kunnen afhalen. Het wordt beheerd door de Finse postdienst Posti en het doel is de "perfecte plaats" te zijn voor het afhalen van online bestellingen. Box is niet alleen een gemakkelijk afhaalpunt, maar biedt ook andere handige diensten, zoals een recyclingruimte, een productshowroom en paskamers. Rijen afhaalkluisjes maken de ervaring handig en snel, en klanten kunnen hun bestellingen gemakkelijk retourneren. Consumenten kunnen wat ze online hebben gekocht ter plekke in de paskamers passen en indien nodig direct retourneren via de digitale kiosken met behulp van de gratis verpakking die beschikbaar is. Bovendien biedt Box de mogelijkheid om samen te komen en een kopje koffie te drinken, evenals een ruimte die kan worden gebruikt om bedrijfsevenementen te organiseren. Elk servicegebied is gemarkeerd met een speciale kleur, zodat het gemakkelijk is om door de ruimte te navigeren. Verder hebben merken de mogelijkheid om hun producten te presenteren in "Box", wat hun naamsbekendheid vergroot en tevens functioneert als een onderdeel van het business model voor Box.