Raak geïnspireerd door innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst - welke breaking brands gaan jou inspireren? Deze maand staat in het teken van de trend Extreme Experience, met cases van MOND of Copenhagen, Nike House of Innovation en Miele.
EXTREME EXPERIENCE: LINGERING, BRAND BUILDING, EVER-CHANGING, AMPLIFICATION, SOCIAL SHARING, EMOTIONAL, FLAGSHIP
Game-changing power in retail komt door ervaringen. Flagship retail is gecentreerd rond ‘Instagrambare’ momenten, uitbundige displays, grote winkels en mentaliteitsverandering. Shoppers verlangen een persoonlijke ervaring: interactie en betrokkenheid met producten, personeel en merk zijn essentieel. Consumenten kiezen producten door functionele waarde, maar ook door emoties. Storytelling is van belang voor identificatie en emotionele banden, waardoor de merkloyaliteit wordt versterkt. Een klant moet blijven hangen, de omgeving moet veranderend zijn en er moet een ‘wow’ gevoel heersen.
Welke breaking brands spelen hier goed op in? Leer van MOND of Copenhagen, Nike House of Innovation en Miele.
#1 MOND of Copenhagen – Denemarken | KLANT CENTRAAL, BETROKKENHEID
MOND of Copenhagen is gespecialiseerd in op maat gemaakte pakken, waarbij de persoonlijke ervaring en het unieke product centraal staan bij de klantervaring. In het concept wordt moderne technologie als een 3D lichaamsscanner (om het meetproces te versnellen) gecombineerd met de traditionele kleermakerij technieken zoals het begrijpen van voorkeuren van de consument om de perfecte fit te bereiken. In de winkel ontwerpen de klanten zelf hun pakken onder begeleiding van goed geïnformeerd personeel. Zo kan de consument kiezen tussen achtduizend verschillende stoffen en belijningen aan de binnenkant van het pak. De maten van de klant worden opgeslagen in een database waardoor ze gemakkelijk vanuit huis nieuwe pakken kunnen bestellen. Het online ontwerp- en bestelproces wordt volledig aan de klant uitgelegd wanneer ze voor het eerst in de winkel komen. De unieke pakken worden bij MOND of Copenhagen on-demand ontworpen waarbij technologie wordt geïntegreerd om dit proces als een echte beleving neer te zetten.
#2 Nike House of Innovation – Verenigde Staten | FLAGSHIP, MERKBELEVING
Nike House of Innovation is een flagshipstore in New York met een dynamische winkelomgeving door persoonlijke en digitale elementen te combineren met superieure producten en belevingen. Er is een Nike Speed Shop die toegang biedt tot producten die lokale leden kennen en waar ze van houden. Consumenten kunnen deze unieke NYC’s favorieten shoppen, de Nike Sneaker Bar betreden om gemakkelijk toegang te hebben tot krachtige franchise schoenen en producten via de Nike app reserveren en ophalen bij de Speed Shop digitale kluisjes. Nike NYC biedt een authentieke en menselijke verbinding met het merk Nike; er wordt betrokkenheid gecreëerd door data in te zetten en displays en verschillende functionele afdelingen te faciliteren. Nike House of Innovation won in 2020 de innovatieprijs in Global Retail Trends & Innovations 2020.
#3 Miele – Nederland | PRODUCTBELEVING, GEPERSONALISEERD ADVIES
Miele opende in juni 2019 een Experience Center in Amsterdam. In het Experience Center worden er producten aangeboden waarbij men het privilege heeft om deze als eerst te bezichtigen en advies hierover te ontvangen. De winkel vertelt het verhaal van het merk Miele, wat zich kenmerkt door kwaliteit, innovatie, duurzaamheid en ontwerp. In het center worden de meest innovatie items gepresenteerd waarbij de klanten volledig de producten kunnen ervaren. Miele speelt in op alle onderdelen van de customer journey, van het renoveren van je keuken tot aan het bieden van inspiratie in het algemeen. Er worden demonstraties gehouden en de consumenten kunnen de nieuwste technologie uitproberen. Doordat het personeel is opgeleid om uiterst persoonlijke aanbevelingen te doen, speelt Miele goed in op menselijke interactie om zo een emotionele connectie te creëren. Miele is met het Experience Center innoverend op het gebied van gedetailleerde productverdieping, beleving van producten en gepersonaliseerd advies.