Raak geïnspireerd door innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst - welke breaking brands gaan jou inspireren? Deze blog staat in het teken van de trend A Better World, met cases van ZARA, WeFood en ’s Falch.
Leiders binnen de branche beperken de impact van hun activiteiten op het milieu en maximaliseren tegelijkertijd hun impact op de maatschappij. Er ontstaan nieuwe concepten, processen en technologieën om duurzamere wereldwijde retail te creëren dat een verschil maakt in de lokale gemeenschappen die ze bedienen.
Welke breaking brands spelen hier goed op in? Leer van ZARA, WeFood en ’s Falch.
#1 ZARA Pre-owned - Spanje
ZARA, een toonaangevende modeketen in 213 markten, staat bekend om trendy mode tegen betaalbare prijzen in een luxueuze setting. Op weg naar koolstofneutraliteit tegen 2040 omarmt ZARA de circulaire economie en lanceerde het in 2022 ZARA Pre-Owned als pilot in het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door Frankrijk in 2023, met plannen voor wereldwijde uitrol in 2025. Het platform ondersteunt de verkoop van tweedehands ZARA-producten en biedt reparatiediensten en kledingdonaties. Lokale partners sorteren de donaties en geven ze een tweede leven door donaties aan mensen in nood, verkoop in tweedehandswinkels of recycling. De opbrengst financiert sociale projecten. Dit initiatief verlengt de levensduur van kleding door reparatie of door verkoop van niet meer gewenste producten, waardoor overproductie en afval worden verminderd.
Waarom is het innovatief?
#2 WeFood – Denemarken
WeFood, een keten van Deense supermarkten, is sinds de oprichting in 2016 door de NGO DanChurchAid actief in de strijd tegen voedselverspilling. De winkels verkopen afgedankte producten (bijvoorbeeld met beschadigde verpakkingen, producten buiten het seizoen of een bijna verlopen houdbaarheidsdatum) die zijn gedoneerd door producenten en winkeliers, met kortingen van 30-50%. In tegenstelling tot veel sociale supermarkten zijn WeFood-winkels voor iedereen toegankelijk. Ze worden gerund door meer dan 200 vrijwilligers, die producten verzamelen, opzetten en verkopen. Alle winst gaat naar mensen in nood via projecten van DanChurchAid over de hele wereld. In het eerste jaar werd meer dan 220 ton voedsel gered van stortplaatsen en werd ongeveer 150.000 euro opgehaald. De winkels gebruiken ook de fysieke ruimte om bewustzijn te creëren over honger en klimaatproblemen wereldwijd via posters en andere campagnes.
Waarom is het innovatief?
#3 ’s Falch – Oostenrijk
's Fachl biedt een innovatief concept voor startende ondernemers, waardoor ze producten kunnen verkopen op toplocaties zonder de kosten en risico's van een eigen winkel. Het verhuurconcept ondersteunt regionale microproducenten, creatieven en start-ups met betaalbare winkelruimte en promotie van hun producten. Met meer dan 25 locaties in Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland en 40-300 verhuurschappen per locatie, biedt 's Fachl een diversiteit aan producten en koopjes, wat resulteert in een groot bereik voor huurders. De verkoop en promotie worden verzorgd door 's Fachl, waardoor ondernemers zich kunnen concentreren op productie. Er wordt een commissie van 10% op de verkoopprijs ingehouden om organisatorische zaken te dekken, terwijl 's Fachl open staat voor suggesties en streeft naar een winstgevende samenwerking met huurders.
Waarom is het innovatief?