Per jaar gebruikt Coca-Cola ongeveer drie miljoen ton plastic verpakkingen, waarvan een groot deel niet wordt gerecycled. Daarom werkt het bedrijf aan het gebruik van meer gerecycled materiaal, het verhogen van recyclingpercentages en het testen van nieuwe modellen (zoals hervulstations die vertrouwen op herbruikbare flessen). Nu begint Coca-Cola ook met het testen van alternatieve verpakkingen, waaronder een nieuwe papieren fles die deze zomer in Europa als proef zal worden uitgebracht.
De nieuwe fles is gemaakt door Paboco ("Paper Bottle Company"), een Deense startup die ook jaren heeft samengewerkt met bierbedrijf Carlsberg aan een papieren fles. De fles is gemaakt van één vel papiervezel om hem sterk genoeg te maken om de druk van het bottelproces te weerstaan, met het etiket rechtstreeks op de fles zelf gedrukt.
"Onze visie is om een papieren fles te maken die kan worden gerecycled zoals elk ander soort papier, en dit prototype is de eerste stap om dit te bereiken", aldus Coca-Cola. Na enkele jaren van ontwikkeling gaat Coca-Cola de fles nu testen op één van zijn 500 merken: Adez, een drankje dat in Hongarije wordt verkocht. Het bedrijf maakt een kleine oplage van tweeduizend flessen om te zien hoe goed ze in de echte wereld presteren. Het wodkamerk Absolut zal ook tweeduizend van de flessen testen op zijn dranken in het Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Ontdek meer trends op het Retail Outlook Platform.