Onderzoek Q&A: Wederom plusje verwacht voor Sinterklaasbestedingen
Amersfoort, 10 november 2014 – Goed nieuws voor de Nederlandse detailhandel: Nederlandse consumenten gaan meer uitgeven dan vorig jaar. Evenveel mensen vieren Sinterklaas, maar de bestedingen per gezin zullen omhoog gaan. Dat blijkt uit het onderzoek naar de bestedingen rondom Sinterklaas, uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.
Eerder bleek al dat winkeliers er goed aan zouden doen om Zwarte Piet te vriend te houden. De consument lijkt dit gebaar ruimschoots terug te gaan betalen. De verwachting is dat evenveel mensen Sinterklaas zullen vieren als vorig jaar (60%). Daarnaast neemt de gemiddelde besteding toe en hierdoor kunnen de Nederlandse winkels op zo’n 4,5% meer omzet rekenen dan een jaar geleden. Meer dan 20% van de cadeaus is overigens al in huis, maar de meeste bestedingen worden traditioneel in de week voor Sinterklaas verwacht.
Zwarte Piet
Uit reacties van de onderzochte consument blijkt ook dat de discussie rondom Zwarte Piet in ieder geval niet zorgt voor minder bestedingen en misschien juist wel voor meer. Zo merkt een consument op: ‘juist nu moeten we de traditie in stand houden!’. Ook wanneer consumenten gevraagd wordt om hun verwachting voor de totale Nederlandse bestedingen uit te spreken is men in tijden niet zo positief geweest. Voor het eerst in jaren geeft een groter deel een positieve verwachting (meer bestedingen) dan een negatieve verwachting. Overigens is men wel van mening dat de hele discussie het feest er niet leuker op maakt. 41% van de Nederlanders geeft zelfs aan dat het feest er op deze manier minder leuk op wordt.
Opmars smartphone
Het aantal mensen dat cadeautjes via internet zal gaan kopen (57%) is niet noemenswaardig toegenomen, daarentegen is het kopen via de smartphone wel fors in populariteit gestegen. Vorig jaar was dit aandeel slechts 3% en is dit jaar gestegen naar 7%. Langzaamaan beginnen mensen de smartphone als winkelplatform serieus te nemen. Ongeveer een derde van de bestedingen rond Sinterklaas zullen via het internet plaatsvinden.
Wat wil/krijgt men?
Men geeft: |
Men wil: |
1 - Chocolade/snoepgoed |
1 - Boeken en/of tijdschriften |
2 - Speelgoed |
2 - Verzorgingsproducten zoals aftershave en deodorant |
3 - Boeken en/of tijdschriften |
3 - Chocolade/snoepgoed |
4 - Verzorgingsproducten zoals aftershave en deodorant |
4 - Muziek/Films/Games |
5 - Spullen voor in huis zoals servies, decoratie etc. |
5 - Spullen voor in huis zoals servies, decoratie etc. |
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy onder ruim 1.700 Nederlandse consumenten. Het onderzoek is afgelopen week uitgevoerd. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.